Vi ska byta ut fasaden på en sida på vår stuga (byggd 1909) när vi tagit ner all gammal fasad så ser det ut som på bilden. Trasig gammal vindpapp som behöver bytas men ska det se ut sådär bakom pappen? Bara trä? Hade väntat mig någon form av isolering och en träskiva/list tvärs över vindpappen att fästa nya fasaden på? Tänker främst på luftspalt. Vad ska vi tänka på nu? Vilken typ av vindpapp passar bäst för sådan yttervägg? Behöver vi sätta upp en list eller ska vi spika dit fasaden direkt genom vinpappen och i trät? Okunniga som vi är kring detta tar vi gärna emot kloka tankar och råd från er andra. Mvh Ylva

• Fönster på slitet hus med skadad yttre vägg och blommor på fönsterbrädan. Renoveringsbehov synligt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Hustak med synlig skada, fukt eller röta, behöver reparation, med hängränna, fönster nedanför.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Sådär ser ett hus med timmerstomme ut. Gediget hantverk.
Innan du går vidare, kika under gamla pappen och se så du inte har rötskada någonstans.
Jag kände mig fram och tittade extra vid fönster och nere vid syllen.
Det mesta av gamla pappen lät jag sitta kvar. Sen klamrade jag dit en bison vindfolie. Skruvade upp 12mm läkt vågrätt på cc60 för att få lite luftspalt. Sen spikade jag upp panelen.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.