offlarjon
Har precis byggt nytt i södra Halland & har spenderat en hel del semesterdagar till att måla fasaden. Tyvärr har det inte varit de bästa av förutsättningar då mycket av de senaste veckorna regnat bort, vilket gör att vi fått lägga mycket tid på att vänta på att träet ska torka upp. Nu har det varit uppehåll 2-3 senaste dagarna, ca 20-22 grader & växlande molnighet, men på de allra flesta ställen där vi mätt fuktkvoten ligger det fortfarande på 17-20%. Har googlat mig till att kvoten inte får överstiga 16% så jag funderar bara på vad man kan förvänta sig när det gäller träpanel & torktid? Måste det gå veckovis med torrt väder innan virket torkar upp tillräckligt? Eller torkar det helt enkelt långsammare nu när daggen kommer tidigare i augusti?
 
MultiMan
Jag hade troligen inte kunnat måla mer i år om jag behövt det, och ännu värre om fasaden skulle vara fuktbemängd från början. I år har det regnat extra mycket men från augusti är det mer eller mindre alltid blött och fuktigt stora delar av dygnet där jag bor. Just nu t ex 90% RH i luften (under tak i en otätad lada, troligen ännu fuktigare fritt utomhus), 16 C, då torkar inget blött trä, eller iaf väldigt långsamt.

Men oavsett mitt amatörtyckande så är det bästa om en professionell målare svarar, de vet var gränserna går för vad som funkar. Även vilka färger som är lämpligast i din situation.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.