Jag hade troligen inte kunnat måla mer i år om jag behövt det, och ännu värre om fasaden skulle vara fuktbemängd från början. I år har det regnat extra mycket men från augusti är det mer eller mindre alltid blött och fuktigt stora delar av dygnet där jag bor. Just nu t ex 90% RH i luften (under tak i en otätad lada, troligen ännu fuktigare fritt utomhus), 16 C, då torkar inget blött trä, eller iaf väldigt långsamt.
Men oavsett mitt amatörtyckande så är det bästa om en professionell målare svarar, de vet var gränserna går för vad som funkar. Även vilka färger som är lämpligast i din situation.