Jag har en bit under ytterdörren där syllarna frilagts när vi tog bort den gamla stentrappan och byggde trall istället. Frågan är hur jag ska skydda syllarna
Inifrån och ut;
Syll
Isolering?
Vindpapp?
Hönsnät?
Putsbruk c 2-5 cm?

Behövs det en luftspalt - ser ut som att det är mellanrum mellan övrig sockelputs och syll - men hur skapar man det?
Kan man lägga ett lager med EPS-sement först för att få lite isoleringseffekt -sen hönsnät och sist puts - eller är det bättre med någon frigolit?
Vindpappen kan man kanske strunta i? Lär ju inte blåsa genom putsen - men ser ut som att det finns rester från gammal papp till höger och väster.

Mvh Axel
 
Redigerat:
Bilder på befintlig situation
Syllar
Asfaltpapp
Betongvägg - murgrund
 
  • Bild av försvagade träbjälkar på en byggnad, tecken på förfall och behov av reparation.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Skadat trä och betongvägg med synlig isolering, behöver renovering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Slitet hörn av byggnad med skadad puts, exponerat trä och tecken på förfall.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det ser ut som du har fått till ett litet generalfel, trallen ligger dikt mot sockeln, det bör vara 1 cm mellan. Sen är det nog ett putsat hus ( syns på sidorna ) en svart plåt som går ner bakom trallen och med ett lite veck ut på undersidan är nog bäst. Och kanske knacka ner sockeln så en plåt går hela vägen där trallen är.
 
J jonaserik skrev:
Det ser ut som du har fått till ett litet generalfel, trallen ligger dikt mot sockeln, det bör vara 1 cm mellan. Sen är det nog ett putsat hus ( syns på sidorna ) en svart plåt som går ner bakom trallen och med ett lite veck ut på undersidan är nog bäst. Och kanske knacka ner sockeln så en plåt går hela vägen där trallen är.
Ok - Tack.. innersta trall-plankan ska alltså bort - oavsett - men borde jag inte bygga upp sockeln med nytt bruk innan jag sätter en plaåt under dörren?
 
Innersta brädan kan vara kvar, men sluta 1 cm från vägg, detta med en liten spalt gör att det ramlar ner något som man inte vill ramla ner. Det gör även att vettan som kommer på trallen rinner ner utan träffa grunden. Du kan putsa upp där det skiljer mot sidorna, men går lika bra att bräda ut om du sätter en plåt, om du ska pusta ut så måste det vara ett putsnät där för att putsen ska sitta kvar. Samt blir lite svårt att fästa plåten. ingen ide att lägga jobb på något som gör det svårare att utföra. Bara mäta ordentligt om du ska ta en plåtis arr knäcka, kanske ett litet veck in på översidan som skydd för överdelen och mot synintryck.
 
  • Gilla
Axel bolander
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.