A
AndersS: [citat] Och när virke/panel torkar kan avståndet, kanske ge bättre eller sämre förutsättning, det får man veta senare. Och om det bara är 3m längder så finns det bygghandel med bättre sortering och 3,3 eller 3,6 m. Man får väga transport mot spillkostnad.
6 svar · 5,5k läst
Oldboy
Oldboy: Det är verkligen masonit och inte asfaboard? Oavsett, om det inte är trasigt så finns det ingen anledning att byta. Om det är masonit så går det att dra på roslagsmahogny eller linolja (kokt) och mätta de nedre partierna som blir mest fuktutsatta. Roslagsmahognyn innehåller tjära så det kan lukta ngt eller ngra år. Huset bör vara tätt inåt, vilket det bör vara om det är fr -84
1 svar · 1,9k läst
Oldboy
Oldboy: Bara att köra. Det går att låta fönstren vara kvar under, men det är en risk med dolt glas, så det bästa är att ta bort dem. Ingen behandling på baksidan av den nya panelen. Att tänka på med dörren är att den blir tyngre med ytterligare panel så det finns risk att gångjärnen inte klarar den nya lasten. Är dörren i gott skick så är det nog bättre att flytta ut den i liv med
1 svar · 1,2k läst
M
MWHN: [citat] Man sätter bara plåt på utsidan av vindskivorna, så de kan alltid andas nedåt och bakåt.
12 svar · 2,9k läst
·
N
neo11: Prova högtryckstvätt, gärna med minst 50 grader varmvatten. Sånt går att hyra, men många med varmvatten kräver 3-fas i huset. Men känns som det behövs något rengöringsmedel i tvättningen. Även billiga kalltvättar har en slang man kan stoppa ner för att tillföra rengöringsmedel.
1 svar · 1,0k läst
·
N
neo11: Fyll upp mot den blåa cellplasten och även fallet med grus, så att den inte syns. Lappa sprickorna med ett cementbaserat spackel som heter Ardex A46. Det fäster på färg, jag gissar att din sockel är målad. Och då kan du inte använda vanligt bruk. A46 är ett snabbruk, så efter ca 20-35 min så anväder du en sådanhär
2 svar · 1,8k läst
·
T
trevandehand: [citat] Vi har använt oss av denna firma: https://www.spindelsanering.com/ med mycket bra resultat. Finns även andra om du googlar på spindelsanering.
3 svar · 2,5k läst
T
trevandehand: [citat] Vi har använt oss av denna firma: https://www.spindelsanering.com/ med mycket bra resultat. Finns även andra om du googlar på spindelsanering.
19 svar · 55,9k läst
A
attaka: Ett exempel
6 svar · 3,2k läst
·
A
E
Emanuel01: Men du kanske inte har så mycket och då kan de funka med en diamantslipskiva till vinkelslip som du kan köpa på tex biltema.
4 svar · 1,0k läst
·
P
Peter_K: Har precis börjat renskrapa vår gavel med speedheater och räkna med att det kommer ta tid och ganska jobbigt att hålla speedheatern med ena handen och skrapa med den andra. Har hunnit detta påca 8 timmar. Så räknar med ca 40 timmar på en gavel 6x8 m för skrapning sedan gå över med slipmaskin efter det. [bild] [bild]
5 svar · 1,5k läst
·
Fixter
Fixter: Pratade med en granne som jobbar inom bygg, han sa fyll upp bara, han har haft samma problem. Så gjorde mitt bästa med finbetong nu får vi se
15 svar · 1,5k läst
·
K
Koalan28: Alternativt därutöver är ju att bygga horisontellt fack på stommen och isolera i det och sedan vindpappa med läkt på det och aquapanel utanpå Ville ogärna hålla på att bygga på stommen, mer än nödvändigt, när den är öppen med tanke på att det hele skal ske i höst. Men evt kan jag lägga ett lager vindskyddsduk innanför horisontella facken och sedan igen utanpå. Då behöver
7 svar · 934 läst
helenaa5
helenaa5: [citat] Det har jag lagat, men det va inte lätt. Hålla i stuprör och samtidigt skruva in skruvar, men skam den som ger sig. 🤣
5 svar · 981 läst
·
F
fribygg: [citat] Klart att entreprenören måste uppfylla vad som avtalats och montera fasaden på ett korrekt sätt för att få betalt. Jag skulle spika botten brädorna med en tretums galvspik och lockbrädan med en fyrtums, då är det minst risk att virket spricker och det går att byta enstaka bräda om nån skulle visa sej vara växtvriden eller med åren visa sej åldras sämre än de övriga,
6 svar · 554 läst
Larsa
Larsa: Jag har flera gånger eftermonterat bleck genom att med cirkelsåg göra ett spår i panelen och sen monterat ett underbleck över fönstret. Målar man spåret och kör lite fogmassa har det funkat bra.
17 svar · 2,3k läst
·
J
jacha: [citat] Hm googlade på samtliga alternativ du lista men får inga resultat på produkter som heter så?
7 svar · 5,4k läst
·
Haksal
Haksal: Ok tackar för svar och engagemang 😀
13 svar · 2,0k läst
·
Jonatan79
Jonatan79: [citat] Du kan måla över faluröd med tjärfärg. Tvätta så gott det går, ingen fara om inte 100% försvinner.
4 svar · 1,4k läst
·
E
Elinaelina: [citat] Vi tog hit en firma som lagade alla sprickor utifrån. Har blivit jättebra, men är ju bara ett år sen så får se om sprickorna kommer upp på nytt.
24 svar · 6,7k läst
·
B
Bpuff: Fantastiskt! Och ja, hon vet att det måste göras men det är inget hon kan göra själv. Så era råd sammantaget så är det minsta som kan göras nu att borsta av slamfärgen och måla ny där, följt av att egentligen så borde det ruttna naturligtvis kapas bort och vissa plankor bytas ut. Men inget av det har sannolikt förstört huset de närmaste åren?😅
5 svar · 854 läst
·
P
PLagerberg: Ja, tack för rådet. Det lutar åt C-bruk, spikbrädan som du länkade till, och sedan en silikatfärg på det.
5 svar · 724 läst
·
A
addee: Toppen, Tack!
17 svar · 1,8k läst
·
H
hi-fi: [citat] Jadu det tänkte jag också och det är ändå massproduktion från 70 talet (HSB)
10 svar · 552 läst
·
Rickard.
Rickard.: https://www.byggahus.se/forum/threads/byta-vindskivor.420047/post-4264658 Så ser mina i plåt ut och jag gissar att ingen förutom jag vet om att det är plåt och inte trä 😉 Jag tycker dock det låter aningen överdrivet görs det med lite omsorg så håller det nog länge än så. Skarvar är väl inget att oroa sig för tycker jag.
2 svar · 2,0k läst
N
Nybyggaren12345: [citat] Jag skruvade loss metallkanten uppepå och bytte hela sidan. Det var enklast.
7 svar · 2,8k läst
·
M
Majamy: [citat] [citat] Hej, nu vet jag det var länge sen men hur många lag fick måla på den strukturerade tegel facaden? Tack på förhand.vh. Maja
14 svar · 18,3k läst
·
RobGum
RobGum: [citat] Vad kom du fram till? Behöver också rengöra tegel efter att ha avlägsnat kalkputs. Har försökt med citronsyra och vanligt avkalkningsmedel men det biter inte riktigt.
8 svar · 41,3k läst
·
jim81
jim81: Jag tänkte bygga en ny yttertrappa då den gamla från slutet av 70-talet var slut, måtten är höjd 77 cm bredd 147 cm och min idé efter att ha googlat lite är att sätta en bärlina mot träfasaden som jag drar fast med träskruv, dra fast 3 vagnsstycken med vinkeljärn eller balkskor, lägga nedre delen på antingen plattor eller i grus. Lite funderingar: 1. Håller den konstruktionen jag
0 svar · 1,5k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.