Fasad
SågspånPappspikEternit: Börja med att ta bort plåten och se vad som finns under den! Gissningsvis har tidigare ägare skruvat dit plåten för att panelen varit rutten längst ner. Gissning nummer två är att panelen ruttnat i nederkant pga uppstänkande vatten vid regn, eftersom det troligen saknas hängrännor.
rallysmulan: Tack för svar! Ja det är nog det bästa. Blir nog finast att putsa. Låter svårt att få till nya foder runt fönstren men får väl testa oss fram. Har sett att man kan göra nån form av trämall man drar typ. Nej ingen annan brådska än att man vill få det fint. Lite spruckna fogar på några ställen men väldigt stabilt. Det är dubbla väggar med halm emellan som isolering. Får tills
Ludvig1987: [citat] Kan leva med det. Är 8m upp i luften så syns inte från marken om man inte kollar noga. Är nybörjare så tar lärdom av detta till nästa gång. Tack för svar! 😁
Spikrätaren: Sen beror det ju såklart på om ytan tidigare varit målad och isf med vilken färg…
Slottsfrun: [citat] Ja, den tunna tunna linjen längst ner. Är grå på bild. Alltså hela fönsterglasets kortsida.
Tomasmexitegel: [citat] Hej. Inget jag provat har fungerat. Skiten har sugits in i porerna på mexiteglet. Har inte provat mekanisk avverkning, typ blästring.
David Rundqvist: Hej! har läst mig till att det ska vara minst 20 cm mellan mark och fasadens ytterpanel. Vårt hus har stående träpanel, men med en liggande offerbräda under (se bild). Enligt branschreglernas krav på 20 cm mellan mark och panel: räknas detta mellan 1. offerbrädans undersida till marken eller 2. från ytterpanelbrädernas ändträ till marken ? Mvh, /David
cpalm: Stupröret får sig en buckla, en pinne fastnar där och sen börjar det byggas upp bös i stupröret. Vintern kommer och det blöta böset fryser, expanderar och orsakar frostsprängning av röret. Våren kommer och det börjar pissa ut vatten genom skadan på den reveterade fasaden. Ingen märker nåt, och efter några år står man där med omfattande dolda rötskador på timmerstommen. Det
Saliciouscrumbs: Hej! Är en nybörjare när det kommer till detta. Vad är bästa tillvägagångssättet för att sätta fast stenarna igen? Jag har tillgång till Byggmax och Jem & Fix i byn. Edit: Ugh, tänkte göra inlägget i Byggnadsvård men det hamnade här av misstag.
jonaserik: Finns det inga hålrum i väggen eller att det ligger spånor på utsidan, som kan indikera att dom fräser upp frigoliten för att få plats med transport till utsidan eller hålrum. Har frigolit på utsidan poolen och har svartmyror där någonstans. Vid tillfälle kommer det upp flera tusen som ska flyga iväg och många hamnar i poolen. Det varar bara ett par dagar, sen är dom borta. Vet
Jo-han: Normalt sett så går det att montera tunglaster i lättbetong och då är bland det absolut viktigaste att få så mycket ”fästyta” som möjligt. Antingen använder man LÅNGA lättebetongsskruvar Tex. https://sv.sormat.com/products/9640075155/ eller så sätter man rostfria gängstänger (med så långt instick som möjligt) med ankarmassa tex.
Totte_S: För att tänka lite brett så kan ett alternativ vara att sätta en kontrastpanel under fönstret.
MG_88: Framöver skulle jag behöva måla om mitt hus. Problemet är att jag inte vet till 100 % vilken färg det är målat med sedan tidigare. Var till en färghandlare som analyserade färgen och bedömde det som en akrylat-alkyd hybridfärg. Tror det är ca 10 år sedan huset är ommålat. Panelen är från mitten 90-tal. Färgen som det är målat med nu kritar tydligt om man drar fingret på den.
Anders890: Min skorsten börjar bli sliten i fogarna framförallt från 2 sidor, (se bild) Håller på och lagar fogarna för fullt, och skulle behöva en huv ovanpå. Jag håller på och begär in offerter, en yrkeskunnig tyckte att man skulle riva och laga hela skorstenen, foga, näta in, lägga på puts, med en ny huv. Pris 45 000 inkl rot. Tycker det är lite mycket pengar att lägga på en skorsten som
InsidersUnited: Hur stort takutsprång har du? Har man en ställe på takslutet (exvis plåt är vikt) och det droppar på samma ställe på fasaden varje gång solen kommer fram på vintern så kan det bli som hos dig.
heimlaga: Det finns bara ett sätt att få ordning på inbyggda hängrännor. Riv bort rännan och skarva ut taket så det täcker där rännan har varit och häng dit en vanlig utanpåliggande ränna. Det borde skapad tydlig lagstiftning med straffpåföljd per löpmeter för "byggande av inbyggd hängränna".
Skogspromenix: Jag kör en Senco SGT90i (gas/batteri). Kom över den för 2000:- på blocket. Både gas och batteri håller länge, gjorde en gavel på ca 75m² med 3st gaspatroner. Man märker rätt fort när gasen börjar ta slut då spikarna inte kommer ända in. Enkel att justera slagdjup osv. [bild]
Philemonkey: [citat] Tack för svar! Det är egentligen varken kostnad eller tidsåtgång som är haken, utan handlar endast om en ovilja att bygga ut panelen för mycket; vill inte att fönstren ska sjunka in. Tar med din synpunkt i mitt betänkande helt enkelt 🙂
Naok: Hej! Har nyligen köpt en någorlunda välbevarad Huss byggt på 30 talet i 20 tals stil. Det finns några platser där fasad behöver lagas eller där tidigare arbeta har haft flera fogar i rad. och jag vill veta vad är mest hållbart sätt att göra det. Ffa vill jag veta hur jag ska byta ut fasad delar som har ruttnat eller behöver ersättas. Har kommer lite bilder på hur den tidigare
fribygg: Jag ser skador på både båge och karm. Vad har du använt för färg?
Girp: Hej, Behövs mögeltvätt på denna vägg med falu rödfärg. Oborstat till vänster i bilden. Borstat till höger.
heimlaga: Jag brukar hänga dit brädan med en spik så att den är på sin plats men för lågt med ändan mot avväxlingen. Sedan för jag över mått och form med vattenpass, smygvinkel och vinkel. Tar loss brädan och sågar litet på knappare sidan. Provar och finjusterar det sista med yxan.