Hej!
Jag bor i ett kedjehus med enstegstätad putsfasad byggt 2007. Verkar som att ytputsen är satt direkt på cellplasten/frigoliten. Med det följer bekymret över sprickor i fasaden, och jag har upptäckt några stycken, främst kring fönsterkarmen på vissa av fönstrena, men även på andra delar av fasaden.

Sprickorna kring fönsterkarmerna är endast någon millimeter stor, räcker det med att foga det ( med vilken typ av fog i då fall?) eller behöver jag knacka bort putsen och lägga nytt?

Och hur är det med dom andra sprickorna i underkanten av fasaden, känns som att ny puts behöver sättas där.

Värst är hålen där min stege är förankrad. Stora hål där jag redan misstänker att vatten tagit sig igenom.

Hur görs det då egentligen, behöver jag knacka bort en del centimeter - Lägga glasfibernät - Prima och sedan ytputs igen?

Har ni tips på bra material för detta i så fall?

Tack på förhand!

Mvh

• Spricka i putsfasaden kring fönsterkarmen, markerad med blå pilar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Spricka i puts kring fönsterkarm i kedjehus; närbild visar mindre sprickor och skador vid fasad och fönsterkarm.
    Skapa konto
  • Sprickor i en vit enstegstätad putsfasad ovanför ett stuprör och takränna, med ojämn yta och tecken på åldrande.
    Skapa konto
  • Spricka i en vit putsfasad ovanför en grå, rundad yta, med smuts och skador synliga i fasaden.
    Skapa konto
  • Spricka i putsfasad där en metallstege är förankrad; visar potentiellt vatteninträngningsproblem.
    Skapa konto
  • Hål i putsfasad där en stege är förankrad, omgiven av sprickor.
    Skapa konto

Bästa svaret

R
På bild 1 är orsaken att putsen ligger emot takstolen, det behöver friskäras runt takstolen ca 5-8mm och mjukfogas med en elastisk utefog..

Bild 2 tunn utefog mellan karm o puts så blir det tätt..

Bild 3 ser ut att vara en lantligt som har släppt eller om dom har glömt glasfiberarmeringen..

Bild 4 ser ut som något eller någon varit emot?

Bild 5 och 6 behöver fogas runt för att behålla tätheten i fasaden med en utefog..

• Gilla
sebb12345
  • Laddar…
Tack för svar, det uppskattas!

Gällande bild1:Jag har tyvärr inte riktigt koll på vilka fogar som passar till vad. Har du tips på någon kompatibel bra mjukfog för ändamålet?

Bild2: Menar du att en annan typ av fog bör användas här jämfört med bild 1. Kan jag inte använda samma typ? Har du tips på någon i så fall.

Bild 3: Inte omöjligt, antar att den lilla delen behöver putsas om.

Bild 4: Ja så är det nog. Får nog knacka bort och putsa om kanske då den trasiga delen är i botten.

Bild 5 och 6: kan jag använda samma typ av fog som till bild 1 och 2 här?

R Rejäl skrev:
På bild 1 är orsaken att putsen ligger emot takstolen, det behöver friskäras runt takstolen ca 5-8mm och mjukfogas med en elastisk utefog..

Bild 2 tunn utefog mellan karm o puts så blir det tätt..

Bild 3 ser ut att vara en lantligt som har släppt eller om dom har glömt glasfiberarmeringen..

Bild 4 ser ut som något eller någon varit emot?

Bild 5 och 6 behöver fogas runt för att behålla tätheten i fasaden med en utefog..
Tack för svar, det uppskattas!

Gällande bild1:Jag har tyvärr inte riktigt koll på vilka fogar som passar till vad. Har du tips på någon kompatibel bra mjukfog för ändamålet?

Bild2: Menar du att en annan typ av fog bör användas här jämfört med bild 1. Kan jag inte använda samma typ? Har du tips på någon i så fall.

Bild 3: Inte omöjligt, antar att den lilla delen behöver putsas om.

Bild 4: Ja så är det nog. Får nog knacka bort och putsa om kanske då den trasiga delen är i botten.

Bild 5 och 6: kan jag använda samma typ av fog som till bild 1 och 2 här?

• Gilla
Rejäl
  • Laddar…
R
  • Gilla
sebb12345
  • Laddar…
R Rejäl skrev:
Denna borde du kunna få tag i:
[länk]
Ja den går att använda till alla ställerna där du behöver foga😊
Tack så mycket, jag testar🙂

Genomföringar och runt fönster är bäst köra med oljebaserad mjukfog

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.