15 825 läst ·
3 svar
16k läst
3 svar
Hur lång tid mellan rödgrund och putsbruk?
Ska putsa en tidigare slammad och motfylld lecavägg med rödgrund 103 som tunngrund och putsbruk c 135 som puts men har inte hittat en bra beskrivning hur länge rödgrunden behöver torka/brinna innan jag kan putsa med putsbruket.
Någon som vet?
Det är ju bara ca 8kvm så jag skulle vilja hinna med båda under en dag, är det möjligt tror ni?
// Jocke
Någon som vet?
Det är ju bara ca 8kvm så jag skulle vilja hinna med båda under en dag, är det möjligt tror ni?
// Jocke
Jag putsade en skorssten förra året med Weber base 224 (Mur- och putsbruk C) och grundade med Rödgrund 103. Jag väntade en dag mellan grundning och putsning. Jag vet att jag läste det i något material från Weber men jag kan inte hitta det nu. Grundningen skall ju inte vara speciellt tjock så det härdar snabbt.
Jag blev lite konfunderad av det dubbla budskapet som gavs i Webers eget broschyrmaterial men valde till slut att köra på samma lösning med en dag emellan grundning och puts. Verkar ha funkat fint vad jag sett hittills, får väl hoppas putsen sitter kvar uppe......
Du gjorde helt rätt. Putsar man dagen efter man grundat så binder bruken bra mot varandra. Putsnätet är också mycket enklare att sätta om inte rödgrunden brunnit så mycket, den blir verkligen stenhård. Glöm inte att eftervattna i 3 dagar, mätta putsen väl så att det tränger in till rödgrunden också.
Klicka här för att svara