Jag har nu provmålat en massa kulörer utan att träffa rätt så jag sätter mitt hopp till er! Jag är inne på en ljust gråblå fasad med grå knutar. Knutarna kan också gå lite i blått om kombinationen är snygg. Tacksam för all hjälp för nu ger jag upp snart! :'(

Blått är en erkänt svår färg för utomhusmålning, alla har vi väl sett ett och annat av de där blå husen som är bara såååå blåååå ;) och tänkt att så vill man inte ha det, men sedan när man provmålar utifrån färgproverna hos färghandlaren så blir det så "megablått" iaf. hur svag nyans man än väljer.

Provmålade själv i olika blåtoner förra sommaren för att välja färgkod till garageportarna så jag vet hur knepigt det kan vara ;)

Anledningen till att blått är så svårt utomhus och uppfattas så mycket starkare än vad den eg. är, är den att omgivande natur (grönska, trädkronor och stammar, stenar osv osv.) har så mycket gula toner i sig och det förstärker den blå färgen som ju är en komplementfärg till gult.

Prova någon/några av dessa nyanser, om du inte redan gjort det (skulle själv föredra någon av de två ljusaste), måla utomhus på en ganska stor ytan för att få rätt uppfattning under olika ljusförhållanden och ffa. strunta fullständigt i hur dessa NCS-koder ser ut på provlappen, det är helhetsintrycket utomhus på stor yta som räknas och det kommer att skilja sig ljusår från det intryck du får när du tittar på det lilla provet ;)

* S1502-B
* S2005-B
* S2010-B10G
* S3010-B10G
* S3010-B (blir rejält gråblått)

Var försiktig med neutralt grå toner som tex. S2500-N, där färgkoden eg. 'betyder' neutralt grå, men i vissa ljus ser blå ut och vad värre är, riskerar att i andra ljus se lila ut, kanske inte riktigt vad man tänkt sig.
Tänk också på att blått lätt upplevs lite kallt, ett tips för att minska den känslan är att låta den blå färgen balanseras av något med varm ton, tex. terracottafärgade takpannor (kanske inte helt lätt om taket redan råkar vara lagt i annan färg, men då kanske man kan ha något annat tex. trädgårdsgångar nära huset e.dyl), men det är bara min personliga åsikt.

MVH//Christina.

*EDIT* Mitt spontana förslag skulle vara S1502-B på fasaden och S1002-Y på knutarna, där knutfärgen blir gråvit med en liten, liten aning gult i för värmens, mjukhetens och balansens skull.
Där får du inte heller så stora kontraster mellan fasad och knutfärg.
Skulle tycka det var svårt nog att få till en snygg blå nyans (till fasaden) och näst intill "hopplöst" ;) att hitta ytterligare en till knutarna som harmonierar med fasadens nyans, utan risk för att de adderar varandra eller drar åt olika håll.
Skulle vara intressant att veta vilka färgnr. du provmålat med? :)

Hej Christina och tack för alla dina tips! Jag ska ta mig en sväng förbi färgbutiken på väg hem. Några av de jag provat hittills har hetat Dis, kobbe, storm mf. som är en serie som går under namnet "Vackra hus" eller något sånt.

Sedan har jag sett bilder på hus som är målade i "orcla" från Demidekk och de har sett jättefina ut. Den färgen tror jag dock är för mörk för att ha grå knutar till. Då passar nog vitt bättre.

Du har verkligen rätt i att blå är en svår färg och min absoluta mardröm skulle vara om huset skiftar i lila! Huh!

Vad tror du skulle passa i kombination med de färger du föreslagit?

/Thessan

Hej igen,

Hittade ett hus som jag verkligen gillade färgsättningen på och har nu fått färgnumren. Fasaden är målad i
S 1002-B och knutarna i S 4502-B. Vad tror ni om det?

Arlington_Cowgirl skrev:
Hej igen,

Hittade ett hus som jag verkligen gillade färgsättningen på och har nu fått färgnumren. Fasaden är målad i
S 1002-B och knutarna i S 4502-B. Vad tror ni om det?
Låter inte alls dumt :), fasaden blir ju väldigt, väldigt ljust blå.
Men även om det bara är 2% blått så upplevs det antagligen som mer ljusblått utomhus än vad motsvarande halt av tex. gult hade gjort (där hade man isf. antagligen upplevt nyansen som vit)
Skillnaden mot den nyans jag föreslog (S1502-B) är liten, bara 5% svärta till, om du skulle tycka att din färg är för vit så lägg bara till 5% svart till så har du exakt den nyans jag föreslog, alltså inget mer av blått utan bara liten aning svart.

Knutfärgen låter väl som att den bör passa utmärkt ihop med fasadnyansen, har ingen egen erfarenhet av mörkare knutar, men det låter fint :), även om jag personligen föredrar ljusare nyans på knutar än på själva fasaden.

MVH//Christina.

Du har verkligen rätt i att blått upplevs som så mkt mörkare i "verkligheten" än på provet inne i butik. Jag var och kikade på dina färgförslag och du hade verkligen uppfattat vad det var jag var ute efter. Hur vet du så mycket om färgnummer?

Ett bra web tips:

www.alcro.se där kan man via deras färgsättningsprogram testa olika kombinationer tills dess man är nöjd.
8)

Arlington_Cowgirl skrev:
Du har verkligen rätt i att blått upplevs som så mkt mörkare i "verkligheten" än på provet inne i butik. Jag var och kikade på dina färgförslag och du hade verkligen uppfattat vad det var jag var ute efter. Hur vet du så mycket om färgnummer?
Mycket och mycket....... ;) men det jag nu "vet" beror på en kombination av ren och skär 'passion' för färger och nyanser samt egna erfarenheter och misstag :)

//Christina.

Tack för alla tips. Nu börjar dilemmat om eftersom det nu är dags att välja färg inomhus. Har funderat på ljus antik (Jotun tror jag).

Vi ska också måla huset grått. På fasaden ska vi ha Jotun Skodde och knutarna Kontur. Dörr och fönster blir nog kirsebaertre. Jag tycker det är snyggt med mörkare knutar.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.