1 510 läst ·
3 svar
2k läst
3 svar
Naturen är kall
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 227 inlägg
En gammal dogm jag har med mig i färgläran och undervisningen är att naturen är "varm", dvs objekt som känns neutrala egenligen är något varma om man mäter upp dem.
Med den kunskapen tänkte jag måla husgrunden 6002-Y eftersom i princip allt "neutralt" är "XX02-Y på resten av huset. Tanken var också att grunden skulle försvinna in i naturen för att göra huset lägre. Dörrar och portar i källargrunden skall vara 5002-Y för att skilja en aning, men ändå vara diskreta.
Nu tog jag med prover på berget till en vän i grafiska branschen med apparatur som kan mäta och leverera approximeringar av NCS. Det visar sig då att genomsnittstonen är 5507-R80B. En "kall" ton med andra ord!
Vad gör man nu? Skiter i att naturen borde vara varm och målar kallgrått eller skiter i naturen och målar varmgrått? Jag väger själv åt att köra "varmt".

Med den kunskapen tänkte jag måla husgrunden 6002-Y eftersom i princip allt "neutralt" är "XX02-Y på resten av huset. Tanken var också att grunden skulle försvinna in i naturen för att göra huset lägre. Dörrar och portar i källargrunden skall vara 5002-Y för att skilja en aning, men ändå vara diskreta.
Nu tog jag med prover på berget till en vän i grafiska branschen med apparatur som kan mäta och leverera approximeringar av NCS. Det visar sig då att genomsnittstonen är 5507-R80B. En "kall" ton med andra ord!
Vad gör man nu? Skiter i att naturen borde vara varm och målar kallgrått eller skiter i naturen och målar varmgrått? Jag väger själv åt att köra "varmt".

Var är "berget" som du fått färgkoden ifrån, syns det på bilden??Johan Gunverth skrev:
Nu har man ju iof. som utomstående, bara din bild att utgå ifrån och dessutom blir jag inte riktigt klok på vad som eg. är berg på just den bilden?!
Men av det jag (utifrån din bild) kan bedöma (som desutom verkar tagen på vintern) så skulle jag def. gå på "varmt", när man som utanförstående (iaf. jag
Dessutom tror jag inte att "ögat/hjärnan" hos betraktaren kommer att uppleva xxxx-R80B som överensstämmande med naturen när det väl är uppmålat på din grund (som är ganska hög och en smula dominant, spec. om det blir "fel" färgton) oavsett hur "lyst" den än är.
MEN, det är naturligtvis en smaksak där inget egentligen är "rätt eller fel", och precis som Apex säger så är ju provmålning självklar, spec om man väljer R80B
MVH//Christina.
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 227 inlägg
Berget jag talar om syns tyvärr dåligt i bild, men färgen är identisk med den makadam som ligger framför utskottet under éntredörren
Bilden visar inte rätt perspektiv. Det som ser plant ut i nederkant är i själva verket en lutning på 2,5 meter mot huset. Grunden är alltså inte särklit dominant i rätt perspektiv. Jag vill dock gömma undan den så gott det går, för att betona resten av huset.
Som sagt; berget är uppmätt med en spektrofotometer och en 5505-R80B- provlapp med kvalitetsnivå 2 visar rätt färg i verkligheten. Något kulörtare dock.
Jag kör nog på den varma universalvita i alla fall. Jag måste nämligen bryta minst 12 liter silikat på Flügger och beräknar göra åt 20 liter på grunden. Inte läge att testa sig fram alltså. Gjorde lite tester med ett antal neutrala toner (4000-N - 6000-N) av testfärgerna och det ger ju en vink om att varm tonen fungerar mot det kallare berget.
Tack för återkopplingen
/j
Bilden visar inte rätt perspektiv. Det som ser plant ut i nederkant är i själva verket en lutning på 2,5 meter mot huset. Grunden är alltså inte särklit dominant i rätt perspektiv. Jag vill dock gömma undan den så gott det går, för att betona resten av huset.
Som sagt; berget är uppmätt med en spektrofotometer och en 5505-R80B- provlapp med kvalitetsnivå 2 visar rätt färg i verkligheten. Något kulörtare dock.
Jag kör nog på den varma universalvita i alla fall. Jag måste nämligen bryta minst 12 liter silikat på Flügger och beräknar göra åt 20 liter på grunden. Inte läge att testa sig fram alltså. Gjorde lite tester med ett antal neutrala toner (4000-N - 6000-N) av testfärgerna och det ger ju en vink om att varm tonen fungerar mot det kallare berget.
Tack för återkopplingen
/j
Tror du gör klokt i att gå på den "varmare" tonen på grunden, trots allt så sitter ju grund och hus ihop, så det är ju rätt bra om de ser ut att hänga ihop även färgmässigt 
MVH//Christina.
MVH//Christina.
Klicka här för att svara