Tänkte måla över min tapet i köket. Vad bör man tänka på innan målning? Ska man spackla tapet skarvar eller är det onödigt arbete?
Tapetarna som ska övermålas är blå och jag ska måla över med en ljusare färg, måste man grundmåla eller är det bara att måla direkt med färgen jag ska ha?
Och hur målar jag där jag inte kommer åt med roller? använder jag pensel så blir det väll pensel spår i färgen...

MVH Anders

Att spackla innan tapetövermålning tycker jag inte man behöver göra. Det kan ju bli så att spacklet framträder tydligare än tapetskarvarna och skarvarna finns där redan innan du börjar - är det OK nu borde det vara OK efter målning.

Tapeter kan buckla och bubbla sig en hel del när man målar. Ser hemskt ut. Men de rätar ut sig igen när de torkat. Målar du en ljus färg på en mörkare tapet, kan det vara idé att grunda med vitt först (billig takfärg t ex). Vill du inte använda pensel till trånga utrymmen finns det ju små rollers.

Jag är inte målare - ovanstående är bara från egna erfarenheter ;) Finns säkert fler saker å tänka på.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.