Bor i en fastighet ifrån sent 1920-tal, vardagsrumstaket har börjat se lite tråkigt ut, färgen har börjat spricka och det ser allmänt ojämnt ut.
Jag har nu börjat skrapa bort all lös färg i hela taket och planen är att bredspackla hela kalaset för att få en jämn och fin yta och måla om på.
Dock har jag läst och hört att det inte bara är att spackla taket utan man bör även försegla det på något sätt.
Detta för att inte färgen skall spricka/släppa direkt.
Jag har kontrollerat att det inte är limfärg genom att göra vattentestet.
Nu undrar jag hur skall jag försegla taket innan jag spacklar över det hela?
Jag har fått olika svar angående detta, vissa säger grundmåla med oljefärg, vissa alkydfärg och vissa latexbaserad färg, men frågan är ju den... vad skall man använda så det inte spricker direkt?

Finns det någon EXPERT på det är området ;)?

Mvh.
Philip

spackla färdigt,slipa, lägg microlit,måla 2 ggr,..klart
;)

Låter som en ide, jag har ju en rulle microlit/easy cover hemma.
Är det säkert att det verkligen sitter, så inte färgen släpper under microliten.
Är det bökigt och få upp microlit i taket, jag menar, det är ju inte alltid lät och få upp vanlig tapet snyggt på vägg ens, kan tänka mig hur det kan bli i taket då.
skall man klippa ut mindre delar i microliten och lägga upp som fyrkanter, eller skall man försöker få så långa våder som möjligt?
Jag är så otroligt rädd för att slänga upp lim på taket och det inte blir okej sen  ::).

Mvh.
Philip

Hej ! bredspackla och slipa taket mycket noga,sen så skär du ut längder som är c:a 30cm längre än taket . därefter så börjar du sätta upp microliten i vid ena tak hörnet och längs med väggen .använd en borste till hjälp för att fästa microliten med och sen en spackel för att släta ut den. sätt sen nästa våd lite över den andra biten som du just satt upp och skär den genom den ditsatta biten, dra bort den understa biten och tryck till med spacklen med den nya så ser du inte skarven. men skär inte för hårt för då riskerar skarven att "resa"sig .

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.