2 983 läst ·
3 svar
3k läst
3 svar
Förhandla pris
Självklart !
Ju mer du köper desto bättre rabatter får du.
Hos alla seriösa handlare iaf.
Jag håller på med lite smårenoveringar, skulle köpa ca 50m golvlist á 38:-/m, fick ner det till 31:-/m. Ungefär samma med taklisten.
Färg till hela bottenvåningen 20% rabatt.
Så det är bara att kräva rabatt !!
Mvh Tobbe
Ju mer du köper desto bättre rabatter får du.
Hos alla seriösa handlare iaf.
Jag håller på med lite smårenoveringar, skulle köpa ca 50m golvlist á 38:-/m, fick ner det till 31:-/m. Ungefär samma med taklisten.
Färg till hela bottenvåningen 20% rabatt.
Så det är bara att kräva rabatt !!
Mvh Tobbe
Det går alltid att förhandla om priset. På vissa firmor kan man förhandla till sig en "generell" rabatt typ 10-20% om man håller på att göra en stor renovering och planerar stora framtida inköp. Alternativt kan man förhandla vid varje inköp om det gäller större kvantiteter t.ex. förg etc. Glöm inte att många medlemskap i olika föreingar medför rabatter på olika företag vilka kan vara betydande (5-20%). Kör hårt!
Hejsan.
Jag förmedlar tjänster och ibland jobbar jag i färgbutik med att sälja produkter så jag kanske kan ge lite råd kring detta.
Det stämmer precis som Doctool säger att medlemskap i olika föreningar ofta medför rabatter på färg.
Bla. genom Hyresgästföreningen, HSB, Riksbyggen och Villaägarna.
Lokalt kan det även finnas rabattavtal med t.ex. vissa bostadsområden el. större arbetsplatser.
Kolla upp sånt innan du handlar. Och det enklaste är att ringa färgbutiken och helt enkelt fråga vilka dom har rabattavtal med.
Du kanske har rabatt utan att veta om det. (Och det brukar typiskt vara 20% på färg.)
För rabatter är något som varje säljare försöker undvika av naturliga skäl.
För ju mer man rabatterar, ju mer måste man sälja.
Det naturliga blir att ALLTID ta så bra betalt som möjligt av kunden.
Så ett simpelt medlemskort som berättigar kunder till rabatter är smidigt både för och säljare och kund.
Vissa vet säkert att målare har 'bra' rabatter på färg. Styvt 50% på ordinarie utpris.
Men som privatperson ska man absolut inte tro att detta är den rabatt man själv kan nå.
För en målare handlar i genomsnitt material för 100 tKr per år.
Vilket för en privatperson hade blivit ungefär 200 tKr.
Ett hus utvändigt och invändigt... material kostnad, ordinariepris 30-40-60 tKr? Rabatt? 25-35% MAX!!!
Snålt? Tja.. jag vet inte..
Då du kliver in i färgbutik så betyder det säkert att du fått nys om att dom finns..
Företaget har förmodligen gjort reklam för sig. Vilket inte är gratis.
Det du kliver in i är kanske en lokal som ligger centralt. Hyra? Billig hyra?
Den du sen möter vid kassan står förmodligen INTE där bara för att det är kul.
Han är förmodligen anställd. Han ska betalas och arbetsgivaravgifter ska betalas.
Till det kommer försäkringar, skatter, telefon, datadrift etc. + inventarier och div. förbrukning material.
Att man har marginaler på det man säljer är helt enkelt för att överleva och förhoppningsvis växa.
Det är inte för att klämma stackars Anders på hans surt förvärvade och beskattade kronor.
Om allt som såldes i vanliga färgbutiker var till målarpris el. i närheten av det så hade allt stupat på momangen.
Det är enkel matematik. Så är det. Ingen vinst. Ingen verksamhet.
Kräva rabatter som 'privatperson'?
Om man står inför en större renovering så ska givetvis informera om hur det ligger till.
"-Vi har köpt ett nytt hus. Vi har ganska mycket att fixa. Vi hade tänkt att vi skulle göra allt själva.
Tror ni att det går att göra något åt priserna?"
Självklart! Att renovera ett hus tar tid. Det blir många turer.
Det blir endel pengar och man hinner under resan gång bygga mindre relationer.
Vilket rent krasst som säljare kan betyder mera $$$ genom 'gratisreklam' i bekantskapes kretsen.
Stora kunder. Om dom blir nöjda är värda MYCKET.
Så priset är en av dom faktorer man krigar med för överhuvudtaget få dom.
Inte bara för att det är så kul att ge rabatter...
Det jag ville komma till är att stövla inte in i en butik och börja KRÄVA rabatter och sen förvänta dig att få det.
Så funkar det inte. Först måste du övertyga dom om varför just du ska ha det.
Det duger inte med "-Men ni har ju så 'bra' marginaler."
/Fredrik
Jag förmedlar tjänster och ibland jobbar jag i färgbutik med att sälja produkter så jag kanske kan ge lite råd kring detta.
Det stämmer precis som Doctool säger att medlemskap i olika föreningar ofta medför rabatter på färg.
Bla. genom Hyresgästföreningen, HSB, Riksbyggen och Villaägarna.
Lokalt kan det även finnas rabattavtal med t.ex. vissa bostadsområden el. större arbetsplatser.
Kolla upp sånt innan du handlar. Och det enklaste är att ringa färgbutiken och helt enkelt fråga vilka dom har rabattavtal med.
Du kanske har rabatt utan att veta om det. (Och det brukar typiskt vara 20% på färg.)
För rabatter är något som varje säljare försöker undvika av naturliga skäl.
För ju mer man rabatterar, ju mer måste man sälja.
Det naturliga blir att ALLTID ta så bra betalt som möjligt av kunden.
Så ett simpelt medlemskort som berättigar kunder till rabatter är smidigt både för och säljare och kund.
Vissa vet säkert att målare har 'bra' rabatter på färg. Styvt 50% på ordinarie utpris.
Men som privatperson ska man absolut inte tro att detta är den rabatt man själv kan nå.
För en målare handlar i genomsnitt material för 100 tKr per år.
Vilket för en privatperson hade blivit ungefär 200 tKr.
Ett hus utvändigt och invändigt... material kostnad, ordinariepris 30-40-60 tKr? Rabatt? 25-35% MAX!!!
Snålt? Tja.. jag vet inte..
Då du kliver in i färgbutik så betyder det säkert att du fått nys om att dom finns..
Företaget har förmodligen gjort reklam för sig. Vilket inte är gratis.
Det du kliver in i är kanske en lokal som ligger centralt. Hyra? Billig hyra?
Den du sen möter vid kassan står förmodligen INTE där bara för att det är kul.
Han är förmodligen anställd. Han ska betalas och arbetsgivaravgifter ska betalas.
Till det kommer försäkringar, skatter, telefon, datadrift etc. + inventarier och div. förbrukning material.
Att man har marginaler på det man säljer är helt enkelt för att överleva och förhoppningsvis växa.
Det är inte för att klämma stackars Anders på hans surt förvärvade och beskattade kronor.
Om allt som såldes i vanliga färgbutiker var till målarpris el. i närheten av det så hade allt stupat på momangen.
Det är enkel matematik. Så är det. Ingen vinst. Ingen verksamhet.
Kräva rabatter som 'privatperson'?
Om man står inför en större renovering så ska givetvis informera om hur det ligger till.
"-Vi har köpt ett nytt hus. Vi har ganska mycket att fixa. Vi hade tänkt att vi skulle göra allt själva.
Tror ni att det går att göra något åt priserna?"
Självklart! Att renovera ett hus tar tid. Det blir många turer.
Det blir endel pengar och man hinner under resan gång bygga mindre relationer.
Vilket rent krasst som säljare kan betyder mera $$$ genom 'gratisreklam' i bekantskapes kretsen.
Stora kunder. Om dom blir nöjda är värda MYCKET.
Så priset är en av dom faktorer man krigar med för överhuvudtaget få dom.
Inte bara för att det är så kul att ge rabatter...
Det jag ville komma till är att stövla inte in i en butik och börja KRÄVA rabatter och sen förvänta dig att få det.
Så funkar det inte. Först måste du övertyga dom om varför just du ska ha det.
Det duger inte med "-Men ni har ju så 'bra' marginaler."
/Fredrik
Klicka här för att svara