T
Kan jag måla direkt på en mönstrad ful tapet eller bör jag sätta upp "microlit" först. ?

Det tilltänkta rummet är ordentligt tapetserat utan fula glipor, våderna ligger om lott c:a 5mm, det finns c:a 3 lager tapet innan masonitskiva som är bakom, huset är av trä från 30-talet med lite rörelser och det finns 2 små synbara sprickor i tapeten mot taket invid fönstren. Vad vinner/förlorar jag på att måla direkt alt montera upp microlit innan. Tapeten är c:a 15 år gammal, kraftigt blekt av solen (avtryck av gamla tavlor) och lite skitig på sina ställen invid dörrarna.

Risken om du målar direkt på tapeten är att den släpper från väggen och bubblar sig.

Detta hände för mig, har spånskivor som vägg.

Slipa ner allt med maskin eller kanske microlit, är inte bekant med microliten så det får någon annan svara på.

Men jag rekomenderar att ta bort all gammal tapet iaf.

Mvh Tobbe

Tjena,

Microlit tycker jag verkar helt meningslöst om du inte tar ner tapeterna först. Microliten kräver fortfarande ett jämt underlag så du måste spackla först för att det ska se bra ut. Dessutom är microliten främst till för att armera och förhindra vidare sprickbildning, det tror jag inte den åstadkommer om den sitter på tapet istället för direkt på bakgrunden (puts, spån-, gipsskivor, etc.).

Jag hade gjort något av följande alternativ:
1. Smäck upp nya gipsskivor, sätt glasfiberremsor över skarvarna, spackla, slipa, måla.
2. Ta ner den gamla tapeten, spackla, slipa, måla.

Eventuellt kan du om du orkar sätta microlit innan du målar. Jag hade nog bara gjort det om det verkligen behövs, dvs om huset rör sig mycket eller om det redan finns mycket sprickor i grundmatrialet.
Att sätta microlit snyggt tar tid, i vart fall om man inte gjort det förr.

mvh
/Gustav

Finns käcka tapet-liknande material som man kan smäcka upp som jämnar ut ojämnheter, bla en som heter easy cover som jag hört ska vara bra.
Då slipper man spacklingen mm

Vi målade direkt på våra tapeter i sovrummet, och det gick jättebra.
Men det förutsätter att atpeten sitter bra och inte släpper av fukten i färgen. Under själva målningen blev det lite bubblor, men de drog ut sig när färgen torkade...

Man kan ju testa om tapeten sitter bra genom att fukta med en svamp el likn, annars är det säkrast att dra ner och spackla alt prova med easy cover....

lycka till!

T
River jag ned all tapet får jag fram skeva masonitskivor som sitter spikade mot plank.
Väggarna just nu är jämna och fina men med ful tapet. Att riva ned allt + ny gips tilltalar inte mig. Däremot kanske oljefärg som rollas mot tapet är bästa lösning för att slippa ev "bubblor". Följdfrågan blir om man då kan stryka 1 omgång med olja och sen kan ta vattenbaserad färg som lager 2-3.

Våtrumsgrund ska visst funka för att "spärra" tapeter innan spackling och/eller målning. Har dock inte testat själv (körde med easy cover pga ojämnheter).

Fåstår inte vad du menar med att du helt plötsligt får skeva masonitskivor bara för att du river ner tapeten.

Hursomhelst, det finns enkla lösningar och sen finns det bra lösningar. Bra lösningar innebär i regel alltid mer arbete. Bra lösning i detta fall är att antingen riva masoniten och sätta upp 13 mm gipsskivor. Alternativt att skruva 6 mm renoveringsgips utanpå masoniten.

Jag har själv innerväggar klädda med masonit. Den ena sidan av innerväggen var glesbrädad och där rev jag ner masoniten och skruvade upp 13 mm gipsskiva. På den andra sidan som är tätbrädad behöll jag masoniten med vävbeklädnad och skruvade 6mm renoveringsgips utanpå. Då får man ett perfekt underlag för målning eller tapet.
Som bonus kunde jag isolera innerväggen med 95 mm gullfiber som ljudisolering + dra el, tele etc. Väggen var tidigare helt tom.

Om du väljer en enklare lösning skulle jag låta all tapet utom det som sitter löst vara kvar, spackla ojämnheter och måla utanpå tapeten.

Det brukar gå att måla på tapet. Som de flesta påpekar kan tapeten släppa, men oftast så lägger sig bubblorna igen då tapeten torkat. (Om det finns småbubblor kvar som inte går tillbaka så kan du göra ett snitt och använda en spruta el. liknande för att få in tapetklister bakom.) Om hela väggen blir bubblig och dan så finns det inte så mycket annat att göra än att riva ner...
Jag skulle chansa och måla! (För att få viss förhandskoll så kan du, som annanasen föreslog, testa att blöta med en svamp och se om eventuella bubblor sträcker ut sig efteråt. Ibland kan du även höra "bom" (lösa partier) om du "tappar" lite lätt på tapeten med fingerspetsarna.

Ett kanske överflödigt tillägg: allt beror förstås på hur höga krav du har på slutresultatet. Vill du vara säker på perfektion så är det den långa och arbetsamma vägen som gäller ;)

T
Bluesbrother skrev:
Fåstår inte vad du menar med att du helt plötsligt får skeva masonitskivor bara för att du river ner tapeten.
Dåligt förklarat av mig, skivorna är uppspikade lite på sniskan från början och har gips med nät över skarvarna, vi såg just detta i ett angränsande rum där en skiva hade lossat vid elementet pg.a värmeväxlingarna.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.