6 974 läst ·
4 svar
7k läst
4 svar
Strukturtapet ska bort...Men
Har påbörjat renovering av ett sovrum. Taket är färdigmålat och nu återstår vägg & tak.
I sovrummet sitter strukturtapet. Den är spaltbar, vilket innebär att de är uppdelade i flera skikt papper och därför delningsbara. Har kommit halvvägs i ned rivningen av den.
Just detta luddiga ytskiktspapper som oftast blir kvar när man drar bort ena skiktet ger mig lite funderingar.
Jag har planerat att måla väggarna. Spacklar såklart de ställen där det är ojämnt o slipar ner till jämnt igen. Kan man måla direkt på detta lilla "luddiga" papper (som är väldigt tunt i sig). Ska grundmåla först så klart och sen på med ja slut färgen så att säga.
Se länk som fick mig att tänka det kanske går att göra så:
Om man tröttnat på strukturtapeter?
Någon som har gjort liknande eller någon som har kännedom huruvida det går eller inte.
Tack på förhand!
I sovrummet sitter strukturtapet. Den är spaltbar, vilket innebär att de är uppdelade i flera skikt papper och därför delningsbara. Har kommit halvvägs i ned rivningen av den.
Just detta luddiga ytskiktspapper som oftast blir kvar när man drar bort ena skiktet ger mig lite funderingar.
Jag har planerat att måla väggarna. Spacklar såklart de ställen där det är ojämnt o slipar ner till jämnt igen. Kan man måla direkt på detta lilla "luddiga" papper (som är väldigt tunt i sig). Ska grundmåla först så klart och sen på med ja slut färgen så att säga.
Se länk som fick mig att tänka det kanske går att göra så:
Om man tröttnat på strukturtapeter?
Någon som har gjort liknande eller någon som har kännedom huruvida det går eller inte.
Tack på förhand!
vi håller på att renovera vardagsrummet och hade precis samma problem med strukturtapet och det tunna skitet som blev kvar. Vi spaltade först och slipade och spacklade igen hål.. då börja vi se att de tunna papperet ville bli "buckligt" och inte räta ut sig när spacklet torkade.
Då testade vi på ett ställe och blöta ner tapeten med en vattenspruta, då gick det hur bra som helst att riva bort de tunna papperet och komma på tapeten under den som var hyfsat jämn!
Så då började allt arbete om igen.. men nu är underarbetet klart.. tror vi
Då testade vi på ett ställe och blöta ner tapeten med en vattenspruta, då gick det hur bra som helst att riva bort de tunna papperet och komma på tapeten under den som var hyfsat jämn!
Så då började allt arbete om igen.. men nu är underarbetet klart.. tror vi
Jag hade samma problem i mitt kök när vi skulle tapetsera om där. Tipset jag fick var att binda tapeten med en oljebaserad färg. Då spärrar den tapeten från att suga upp vatten och lossna. sedan får man ta en bredspackel och riva av topparna av luddet som reser sig och blir hårt varpå man bredspacklar hela väggen tunt och sedan är det klart att köra.
SKall man tapetsera så mättar man spacklet med tapetklister några vändor först och skall ni måla så är det bara att köra på med en grundfärg.
Klokt är att tänka på vilken färg/tapet det färdiga resultatet skall ha och använda en oljebaserad färg att låsa "luddet" med som är åt det hållet på skalan. Tillen vit tapet så är det ju inte så smart men en svart bas osv.
Funkade kanon hur som helst.
SKall man tapetsera så mättar man spacklet med tapetklister några vändor först och skall ni måla så är det bara att köra på med en grundfärg.
Klokt är att tänka på vilken färg/tapet det färdiga resultatet skall ha och använda en oljebaserad färg att låsa "luddet" med som är åt det hållet på skalan. Tillen vit tapet så är det ju inte så smart men en svart bas osv.
Funkade kanon hur som helst.
Klicka här för att svara