Då var jag nästa klar med den totala ytskicks renoveringen hemma, ett sista jobb kvar som jag nu tänkte tackla.
Taket i varadgsrummet är sk vävspänt och jag har frågat några målare vilken färg som är mest lämplig pga det inte får bli för tungt, men inte fått ngt bra besked bara att dom själva vill undvika att måla dessa då risken finns att hela kalaset rasar ner.
Någon på forumet som har egna erfarenheter, vet vilken färg jag skall använda.

Huset är från 1933 och ytan är ca 25 kvm.

Ok, tack för tipset.
Vilken färgtyp använde du? Kan jag använda "vanlig" takfärg ex Miltex?

Mazen skrev:
Ok, tack för tipset.
Vilken färgtyp använde du? Kan jag använda "vanlig" takfärg ex Miltex?
Ja bindoplast är helt vanlig plast takfärg tror det är Nordsjö´s färg miltex har jag ingen erfarenhet av alls. Men bara man pattenterar innan så skall det bara vara vanlig takfärg.

Nu är jag inte helt insatt i alla termer, pattenterar? Kan du förtydliga vad det är.
Jag testade med att gnugga och även ta en våt svamp, resultat inget färgsläpp eller att tummen blev vit - betyder detta att det är limfärg idag? Är det då oljefärg och oljegrund som gäller (tycker ytan känns torr nästan lite "kritig" påminner om vad den vanliga takfägen känns som)
Bindoplast har jag ingen erfarenhet av, men kan rekommendera Miltex från Alcro - helmatt och väldigt täckande, droppfri dessutom.

Vi målade svågerns pappspända vardagsrumstak med milltex 2 från Alcro.
Visst hängde det ner lite men när färgen torkade så blev det snyggt.
Anders

Mazen skrev:
Nu är jag inte helt insatt i alla termer, pattenterar? Kan du förtydliga vad det är.
Jag testade med att gnugga och även ta en våt svamp, resultat inget färgsläpp eller att tummen blev vit - betyder detta att det är limfärg idag?
Om tummen eller svampen blivigt lite vit så är det inte limfärg.
Pattentera: Grunmålning med en lacknafta baserad grunfärg typ häftgrund vilken har blandads upp med ca 40% lacknafta. Denna blandning droppar en del så täck alla golv fönster mm. Felet som blir om man kör på med outpädd häftgrund eller vanlig takfärg direkt är det att den fäster bara lite in i limfärgen. den utspädda blandningen går igenom limfärgen till pappen/väven.

BTW fukten/lösningsmedlet gör att taket sväller en hel del och hänger ned. men efter färsken har torkat så återgår den.

Måste man inte här skilja ganska hårt på pappspända och vävspända tak?
Har vävspända i mitt hus och att det skulle rasa ner för att jag målar på det tror jag inte ett dugg på. Möjligen att efter många lager spricker i färgen men då jag fick ta i som ett djur i kök och hall där jag va tvungen att ta ner det så tror jag inte att vävspända rasar ner. Har för övrigt målat med helt vanlig vattenlöslig takfärg med gott resultat.

Tack för era svar, nu är jag lite klokare. Det får bli ett test med Miltex först men med oljefärg som backup (det är lite si och så med att kunna flytta ut alla möbler och täcka till 100%) Fler synpunkter och erfarenheter är fortfarande välkomna.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.