Hej!

Ska måla om i källaren, putsväggar. Både väggar mot yttervägg och innerväggar ska målas.

Har kollat lite på färg och förstått att silikatfärg kan vara ett bra val. När jag tittade i affären hittade jag dock ingen sådan, däremot en som hette Putsfärg för inomhusbruk som var pliolitebaserad och kostade ca 800/10l. Är det sån jag ska ha? I en annan affär hette putsfärgen "oljeemulsionsfärg", skulle förtunnas med vatten.

Jag vet att ämnet varit uppe tidigare och att somliga har dissat det fullständigt, men är det någon som har PROVAT att måla källarväggar med latexfärg som andas, avsett för källare? Det låter lite skumt i mina öron, men enligt burken är det just så. Latexbaserat och andas.

Och en sista fråga; är det någon praktisk skillnad om jag använder färg avsedd för utomhusbruk?

/Elin

Är det någon som har någon synpunkt?

/Elin

Allt beror ju på hur mycket fukt vandrar genom dina källarväggar. Mest utsatta ställen är ytterväggar och inneväggar närmast golvet.Finns det några synliga skador?
Är det kalkputs eller cementputs på väggarna? För kalkputs passar silikatfärg om källaren hålls frostfritt. För cementputs passar både silikat och kalk-cement färg.
Vad är dina väggar målade med nu?
Är väggar redan målade och inga skador syns - fortsätt med samma färgsort.

Latex andas minimalt och det är en stor risk att den blir för tätt i en källare. Som sagt allt beror ju på hur mycket fukt vandrar genom dina väggar. Det visar sej först efter någon/några år när den för tätta färgen börjar bubbla upp och släpa på dom mest utsatta ställen.

Omålade källarväggar kan se torra och fina ut och det är först efter målningen med olämplig färg som det händer saker. Testa din vägg: tejpa en genomsynlig plastpåse tätt runt kanterna med målattejp på vägg och observera i några dygn om det samlas vattendroppar under plasten. Gör det det så glöm latexfärgen.
gaia

kör latex rakt igenom personligen... källare är dock nydränerad med isodrän och vatten leds bort...

dragit på ett lager gipsbruk (gyproc g66)
aag.sized.jpg

och sen målat ett varv med vit latex7 från byggmax...
aaa.sized.jpg

just den väggen är 4år gammal nu... inte en tillstymmelse till att släppa eller färga av etc...

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.