Jag ska köpa silikatfärg, har hittat en burk med 10 liter för drygt 500 kr hos en färgaffär. På Nordjsö butiken tar dom 1400 kr för en 10 liters burk. Är det olika kvalitetsskillnader på silikatfärg och vågar jag köpa den billiga?

Det är som alltid när det gäller färg(Kan dock inte uttala mig i exakt Nordsjös silikatfärg) att man alltid får vad man betalar för. Det kan finnas en skillnad i pigment och övriga tillsatser. Tänk på att om det är nytt du ska måla så måste du använda silikatbinder som grundning och ibland som tillägg i färgen.
Anders

Det som kan skilja är mängden plast (latex) som blandats i. Ren silikalfärg innehåller ingen plast alls, men det är en tvåkomponentsfärg. Plasten ger en livlösare yta.

Vilken jag köper handlar om VART jag ska använda den. Är det på ett uthus ex .så skulle jag ta den billiga. Men är det på fasaden på min villa eller väggarna i källaren eller dyligt så skulle jag ta den gamla hederliga. dvs den dyra. Använder mej själv av den "dyra" så jag kan inte uttala mej om den billiga. Men den finns en anledning till prisskillnaden och du får vad du betalar för.

Sommartorparn skrev:
Det som kan skilja är mängden plast (latex) som blandats i. Ren silikalfärg innehåller ingen plast alls, men det är en tvåkomponentsfärg. Plasten ger en livlösare yta.
latex och plast är två väldigt skilda saker (bara så vi inte förvirrar saker här)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.