Byggahus.se

Flammigt tak :(

1. H
    Medlem Nivå 1
    Hallå...igen

Jag håller på och målar innertak. Har tvättat taken med målarsoda. Använder en matt vit takfärg (billig färg). Men jag får det flammigt. Tycker jag följer alla tips jag fått. Målar där ljuset strömmar in använder mycket färg på rollern. Det är för övrigt vanligt sånt vitt innetak som finns i de flesta hem. Nått tak är i betong.

Efter första strykningen såg det rätt bra ut men nu efter andra stryknigen är det väldigt flammigt, värre än det var efter första omgången.

Vad kan jag göra för fel? Behövs mer ännu färg? Eller kommer det bli ännu mer flammigt?

Vill få bort pappen från golv och skåp nångång som leget där två veckor nu :D. Men innan dess vill jag ha ett vitt oflammigt tak :p Blir tokig snart :mad:

Tips tack :surprised:

2. F
    Medlem Nivå 1
    Prova att köpa en riktig kvalitetsfärg och måla om taket. Jag provade att måla om halltaket med en billig färg och jag fick samma resultat. Det blev flammigt hur jag än gjorde. Tills slut köpte jag en "riktig" färg hos färghandlarn och resultat blev bra på en gång. Varför det blev flammigt f¨rån början vet jag inte.. Kanske är fär lite pigment i eller nåt, det finns säkert nån här som kan svara på det

3. Jesca_j
    Medlem Nivå 11
    Det brukar gå att få bra med billig färg, oftast när det blir flammigt har man lagt på för lite färg.

Lägg på så mycket det bara går utan att det börjar rinna eller bli konstiga mönster, blir det ändå flammigt efter två varv så är det läge att prova en annan (dyrare) färg.

4. morsan
    Medlem Nivå 10
    Har det bott rökare i huset (lägenheten?) Du kanske måste måla med en spärrfärg först :(

5. H
    Medlem Nivå 1
    Vet inte om det har bott rökare i lägenheten. Tror inte det, inte dom senaste 10 åren iaf. Har gjort rent taket med målarsoda. Vad händer om det är nikotin i taket?

Ska ge det ett försök till idag med ett nytt lager färg och se vad som händer. Får väl byta mot en dyrare fräg i värsta fall. Jag erkänner, jag har använt ÖBs 9 -liters takfäg för 120 kr :p

Men tänk om jag byter till dyr färg och får samma resultat? Då blir jag hoppitossig. :D

Finns det ingen som kan rekommedera en bra takfärg som ni har använt där resultatet blev bra utan behöva måla om MASSA gånger? Nån experttakmålare på forumet? :)

6. N
    Medlem Nivå 2
    Jag målade om i hallen för 5-6 år sen och valde en relativt billig färg = "flammigt"
    målade om köket, som har angränsande tak till hallen, för en månad sen, tjejen på färghandeln gav mig bara en färg och sade åt mig att använda den och ha ganska rikligt med färg på rollern. En strykning och allt var klart ! Då hade jag även monterat bort en gammal stor lysrörsarmatur som hade lämnat ordentliga "märken" (färgskillnader) efter sig.

my 2 cents........bra färg.

7. A
    Medlem Nivå 2
    Vi målade först med billig färg, fem lager. Flammigt. I nästa rum tvingade jag maken att köpa dyr märkesfärg, det täckte bra på bara ett varv. Just på takfärg blev det dyrare att köpa billig färg, eftersom det gick åt så mycket och ändå inte blev bra.

8. H
    Medlem Nivå 1
    Vilken färg använde ni som blev nöjda efter bara en strykning? Låter ju som en dröm :D

9. Anders_S
    Medlem Nivå 7
    Hej
    Det kan vara så att Du har ett sandsprutat tak och de taken ska målas först på det ena hållet sedan direkt efter på det andra hållet sk vått i vått. Annars om det inte är sandsprutat är det säkert så att du har köpt en billig färg som du nämner. Pröva med milltex 2, Biora 3, eller liknande så ska du se att resultatet blir bättre. Och kommihåg att rullen ska doppas ofta i spannen så den inte torrullas.
    Anders

10. N
    Medlem Nivå 2
    Vi köpte Flügger färg. Funkade med en strykning.

11. bonnier
    Renoverare Nivå 11
    Vi målar med flüggers takfärg just nu på vårt tak (gammalt bräd/planktak) och på det räcker det inte med en strykning, har gjort två strykningar nu och det blir nog ytterligare en innan vi blir nöjda.

12. H
    Medlem Nivå 1
    Är det någon som vet hur bra Beckers vägg/takfärg är? Glans 7.

13. Anders_S
    Medlem Nivå 7
    Beckers färg är bra.
    Anders

14. H
    Medlem Nivå 1
    Testade ett lager Beckers färg och taket är flammigt iaf :(. Kanske behövs en vända till, den är lite mörkare än den tidigare? Blir snart galen på det här :/ Hur f-n gör man? :D Går det göra så mycket fel?

15. Anders_S
    Medlem Nivå 7
    Hej Hobbyrenoveraren
    Vad är det för tak du har?
    anders