I vardagsrum är det ett betongtak och i hall är det vanliga takplattor. Sånna som det brukar vara i villor och lägenheter. Får samma resultat på båda materialen. Trodde det skulle vara en lätt match och måla lite tak, men nädå :D Allt blir stillastående nu för taken inte blir klara. Har två tak till sen, men vågar inte börja med dom. Förstör jag väl dom också. Så nu står jag med två flammiga tak, en STÖKIG lägenhet och en extremt irriterad hobbymålare, dvs mej :D

Anledningen till att det blev lite mörkare med Beckers är att dom inte har någon vit färg
varken takfärg eller lackfärg. Dom tycker att vit skall vara s0500 altså med lite svart i sig.
Jag upptäckte detta när jag målat våran trappa med vit Beckers lackfärg och sedan målade väggen med
Nordsjö väggfärg, trappan ser grådassig ut.

Vi använder nordsjös vägg och takfärg 3glans både på vägg och i tak, blir väldigt bra på en strykning
och perfekt på två.

Lycka till /Peter

HobbyRenovering:
Är du säker på att du lagt på tillräckligt tjockt med färg?

Vad händer om man målar över en färg med annan färg av annat fabrikat? Var in till en målarbutik idag och skulle be om lite råd. Han sa att han inte kunde garantera hur det skulle se ut. Men fick mest för mig att han var sur att jag inte hade köpt dyrfärg :D Vad kan hända?

Till Jessica: Tror jag har lagt på tillräckligt tjockt, fya vändor nu. Men det verkar vara dålig färg så kanske är det som är felet iaf.

Hej

Fick samma resultat när jag målade tak hemma för några år sedan, brorsan frågade då sin målarkompis
hur man egentligen skulle göra.

Svaret var att man skulle avsluta målningen med att bara rolla åt ena hållet, dvs från höger till vänster, lyfta (sänka) rollern och köra från höger till vänster igen. Tydligen så lägger sig färgen åt samma håll då. (självklart egentligen)

Detta gjorde stor skillnad, klantig som jag var så avslutade jag vissa av innertaksplattorna åt höger och vissa åt vänster, så i
ett visst ljus så kan man skönja ett schackmönster.

Prova och återkom gärna med resultatet.

MVH

Kalle M

• Gilla
grovspacklarn
  • Laddar…
Vill passa på och tacka för all hjälp. Taken är nu vita och fina. Det berodde på färgen som var usel. Bytte färg och vips så blev det vitt och inte flammigt :). Bara fortsätta med nästa projekt nu, väggmålning :P Ska välja bra färg från början hehe. Återkommer när det är dax för tapetsering som jag aldrig heller har gjort. :D

Bra tråd!
Kommer att använda mig av detta. och hoppas resultatet blir lika bra...

Tack för en bra tråd som jag verkligen behöver nu. Målade taket igår kväll för att jag var otålig och inte kunde vänta till helgen (misstag 1). Kanske hade jag för bråttom, för när jag kikade in i rummet idag på morgonen såg det flammigt ut på sina ställen.
När jag började måla igår använde jag en 23 cm roller. Upptäckte då att jag ju inte köpt ett tråg till denna breda roller (:mad: (misstag 2). Bytte efter ett tag till en 18 cm bred roller. Rollade taket "i kors", d.v.s. första strykningen parallellt mot fönsterväggen och andra strykningen från fönsterväggen in mot innerväggen. Använde Nordsjö Bindoplast 3.

Fråga 1: Måste jag måla om hela taket eller räcker det att rolla där det är lite mindre färg?
Fråga 2: Nu när det är så mörkt, vad använder ni för belysning när ni ska granska ert nymålade tak? Väldigt svårt att se exakt var det är flammigt.

Om man målar med "billig" färg och får det flammigt/dåligt täckt så får man räkna med flera strykningar med dyr färg för att täcka misstagetmed så att tänka på är att börja med en bra färg. Har själv gjort misstaget och gör Aldrig om det:D.
på din fråga:
1. Jag hade målat hela taket för att få en jämn strykning. har du målat förr så går det mindre färg andra strykningen..
2. Jag använder en bygglampa modell 500-1000W...då ser man ALLT....är man nöjd då så syns det inte när man har vanlig belysning sen:D...men det blir rätt varmt. Finns ju liknande med lysrör som alstrar mindre värme. Dock så hjälper värmen färgen att torka och det är ju först när man fått en torr yta man kan se om/var man har missat....
lycka till nu!!!
:D:D

Vi köpte 2 st bygglampor. 500 W vardera innan vi började måla tak. En som står på golvet och en på en ställning. Bra lyse är ett krav om man ska få ett vettigt resultat. (Känner dock igen det där med varmt ;), men då får man ju lite gratis förbränning på köpet :D)

I övrigt har vi just lagt på andra lagret med Nordsjö bindoplast 3. Blir kanonsnyggt! Såg inte att taken var missfärgade och trodde knappt att vi skulle se någon skillnad, men skillnaden var enorm.

Bygglampor? Låter dyrt. Står de på något stativ?
Jag får nog lösa det på något annat, enklare sätt. Känner mig för snål för att gå och handla bygglampor.

Bygglampor är riktigt billiga, finns i vartenda affär som har ngt slags verktygsavdelning, typ rusta, ÖB, Coop mm mm. Max 200 kr för en med höj/sänkbart stativ, utan stativ kanske 99 kr.
Jag gillar inte mina dock, blir alldeles för varmt. Finns nya modeller med lågenergilampor = mycket dyrare.

• lampa.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Nu är hela rummet klart! Målade väggarna idag. Köpte 2 st 100 watts-glödlampor istället för bygglampa, det funkade bra.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.