3 033 läst ·
9 svar
3k läst
9 svar
svår linoljefärg
Medlem
· Älvsborg
· 124 inlägg
Har problem att få jämn yta med blå linoljefärg.Färgytan ser "oblandad ut med ljusare och mörkare blå ränder.Har tryckt hårt med penseln med tunt färglager som man ska göra.Är det fel på färgen eller?
Måla en gång till. Man kan även blanda i några procent balsamterpentin så brukar det lösa sig.
På visst virke, speciellt sådant som är ganska nytt och kådrikt så suger det ganska olika och man får helt enkelt måla riktigt tunnt tills det blir jämnt. I bland räcker 2ggr och ibland blir det 4-5ggr.
Dessutom så varierar det mellan olika leverantörer och olika pigment. Med Gysinge har jag haft generellt mindre problem medan med Ottossons har jag haft lite mer problem men som sagt det kan ha med pigmenten att göra också.
På visst virke, speciellt sådant som är ganska nytt och kådrikt så suger det ganska olika och man får helt enkelt måla riktigt tunnt tills det blir jämnt. I bland räcker 2ggr och ibland blir det 4-5ggr.
Dessutom så varierar det mellan olika leverantörer och olika pigment. Med Gysinge har jag haft generellt mindre problem medan med Ottossons har jag haft lite mer problem men som sagt det kan ha med pigmenten att göra också.
Produkter som diskuteras: "balsamterpentin"
Balsamterpentin
Balsamterpentin är en naturlig, organisk förening som vanligtvis utvinns från tallträd. Det används i flera olika områden, inklusive som lösningsmedel för oljebaserade målarfärger, lacker och vax. Balsamterpentin är också ett populärt
Läs mer
Medlem
· Älvsborg
· 124 inlägg
Det är Ottosons färg.får testa lite balsamterpentin då om det hjälper
Har du rört om tillräckligt? Ofta behöver man röra mer än man tror.....
Medlem
· Älvsborg
· 124 inlägg
dee funkar inte me nått ,får byta till annan färg,gonatt ottoson
Vad säger leverantören då? De har väl gott rykte så vitt jag vet och borde ju vara hjälpsamma när du kontaktar dem och förklarar ditt problem? Är det förresten en färdigblandad färg, eller har du brutit med pigment själv?
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden