Jag har inte jobbat med att blanda färger förut men tände lite på idén med grön umbra här uppe. Eftersom jag inte har någon grön umbra hemma testade jag med att blanda ut min Ottossons grågröna med ungefär lika mycket vitt! Och NU börjar vi prata om det jag varit ute efter. Får väl vänja mig vid att blanda lite själv. Svårt bara om man inte blandat tillräckligt mycket och måste blanda en gång till.
det är kul att blanda egen färg och jag har blandat mycket olika nyanser...ett tips för at få samma nyans igen om färgen tar slut är att spara lite färg i burken och måla upp den "våt" på en planka. sen blandar du ny och så målar du upp den nya intill...eftersom båda då är våta ser man om man fått samma nyans. försöker man istället jämföra redan torr färg med nyblandad våt så blir det inte rätt eftersom färgen förändras i glans hur ljus/mörk den är när den torkar.
Jag har fått göra såhär massor av gånger eftersom jag alltid slarvar och inte mäter hur mycket jag tar av varje färg. Dessutom tycker jag det är ganska krångligt och trist att mäta...jag tar på måfå och gissar och häller direkt ur burken...sen blandar man och blir det inte bra så häller man i mer av den ena eller den andra...
Jag har fått göra såhär massor av gånger eftersom jag alltid slarvar och inte mäter hur mycket jag tar av varje färg. Dessutom tycker jag det är ganska krångligt och trist att mäta...jag tar på måfå och gissar och häller direkt ur burken...sen blandar man och blir det inte bra så häller man i mer av den ena eller den andra...
Klicka här för att svara