Sara_B: Tack, ok.
Luktar sådan linoljefärg mycket? Det luktar inget efter att det torkat?

Sara_B skrev:
Linoljefärg av bra kvalitet innehåller - precis som jag skriver - linolja och pigement. Punkt. (Däremot brukar de billigare sorterna innehålla en massa annat också)

Terpentin kan man tillsätta själv för att det ska bli lättare att stryka ut, men är man beredd att arbeta mer kan man hoppa över det.
Dessa tillsatser (som används i billigare sorter) används bla. för att påskynda torkningsprocessen (oxidationen) av linoljefärgen.
Frågan kring kokt vs. kallpressad linolja är också hett debatterad och den kokta är enbart ett försök att förkorta bindemedlets härdning.

Jag är själva allergiker och lite känslig (dock inte superkänsligt mot något) och även jag har haft en förkärlek till det "rena" och naturliga som så ofta linoljan framstår att vara.
Ett tag blev nästan allt behandlat med detta "undermedel".

Det var först när jag efter år av huvudvärk skickade ut ett databord som var behandlat med linolja som jag förstod att det trots år sedan behandling fortfarande avsöndrade något.
Det gav mig snabbt huvudvärk att sitta vid detta bord och det blev genast en skillnad när det försvann.

Ditt golv "crille1", skulle jag, om det är lackat försöka måla över med antingen en färg eller en klarlack.
Och absolut vattenburen.
Det luktar under något dygn men det är inte mycket mer.

VH

Tack för svar!
Jag har provat lukta linolja nu och det luktar ju fasen starkt. Nej, någon linolja blir det inte.

Lackat med vattenburen lack har jag redan gjort, dock en lite starkare sådan. Det tog flera veckor innan lukten försvann.

Paraffinolja är luktfritt vad jag förstått? Dock dyrt i stora mängder, men jag kan nog använda det på ett ekbord jag har iallafall (som behöver ytbehandlas).

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.