Hejsan,

Håller på att renovera källaren. Har putsat om på sina ställen där vi hade putsläpp pga tidigare dåligt bortlett dagvatten. Detta är åtgärdat + att dränering (isodrän) är gjord, så nu är väggarna hyfsat torra, så vitt jag kan bedöma.
Nu till frågan. Jag funderar på att bredspackla för att jämna ut ytan. Jag vill sen måla med silikatfärg för att eventuell fukt ska kunna vandra. Funkar det att måla med silikatfärg på sandspackel? Eller måste det vara puts..

Om det finns risk för tillskjutande fukt så ska man inte bredspackla med sandplast. Gypsum?

OK. Har använt gypsum för uppspackling av gjupa gropar/sprickor, men aldrig slätspacklat med det. Är det inte väldigt hårt att slipa? Och funkar det med silikat på gipsputs?
Ett alternativ jag funderar på är att tunnputsa hela väggarna för att få samma struktur, vilket är det stora problemet idag, att det är så olika strukturer på gammal puts ny puts och ny tunnputs på sina ställen.
Nån som har rekomendation på tunnputsprodukt? Har använt lagningsbruk tidigare, men det kanske finns nåt bättre?

Jo det är ju svårt att få en helt slät och fin finish med gypsum.. Har inga riktigt smidiga förslag för att få det helt slätt utan för mycket bök.

Grunfrågan igen.. Om vi antar att jag kan spackla med sandspackel, vilket jag tror eftersom väggarna är torra nu efter dränering och bortledande av dagvatten.
Kan jag då måla med silikatfärg på den spacklade ytan?

Roosen skrev:
Kan jag då måla med silikatfärg på den spacklade ytan?
finns det ingen plast i spackel så skulle jag svara på din fråga -ja.
gaia

OK, tack för info. Plast i vanligt sandspackel..? Att det är nåt slags lim i har jag förstått, men plast..ja vem vet? :)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.