Hej

Har fått höra att det inte går så bra att måla med vit färg på laserade fönsterbågar. Är det så?

Har någon form av mörkbrun lasyr.

Om det går bra hur gör man, ska man skrapa bort lasyren först, grundmåla och sen måla med vit färg?

Tycker brunt är så fult.

Nu vet jag inte om du vill använda olje eller vatten baserad färg?

Jag har målat om mina mörkbrun laserade till vitt. men det var ett helvete! Jag köpte grund som färg försäljaren sa att jag skulle använda. Jag hem och måla... och sen målade jag med vatten baserad lackfärg. (vill inte ha oljebaserad lackfärg som gulnar.)

Jag kund måla 3-5 gånger och det blev brun flammigt igenom. Hjälpte inte att det fick torka i dagar emellan och sen måla. Efter ett par timmar så var det brunt igen...

Det var först efter att jag målade/grundade med med vanlig oljebaserad vit lack färg och sen måla med den vatten baserad efter. :x

Prova på någon bit och se hur det går innan du drar igång med att måla ordentligt.

_chrille_ skrev:
Det var först efter att jag målade/grundade med med vanlig oljebaserad vit lack färg och sen måla med den vatten baserad efter. :x

Prova på någon bit och se hur det går innan du drar igång med att måla ordentligt.
Tack för tipset. :)

Hur kom du på att grunda med oljebaserad vit lack färg?

Hur länge sen målade du?

Har färgen hållit?

Vill man vara på den säkra sidan så kör med oljebaserad grundfärg 1 gång och sedan spackla (vid behov), grunda sen 1 gång till. Stryk sedan med vattenbaserad färdigfärg 1-2 ggr. Kommer hålla fint.

Jag har precis målat några bruna laserade fönster vita med den metod som danne007 beskrev ovan och det blev bra.
Fick också först problem (innan jag grundade med oljebaserad grundfärg) med bruna genomslag, men det löstes genom att måla en gång med oljebaserad färg.

Sipo skrev:
Tack för tipset. :)

Hur kom du på att grunda med oljebaserad vit lack färg?

Hur länge sen målade du?

Har färgen hållit?
Jag provade i ren frustration:@

Jag målade för ca 1 år sedan och det håller sig fint änu :wow:

danne007 skrev:
Vill man vara på den säkra sidan så kör med oljebaserad grundfärg 1 gång och sedan spackla (vid behov), grunda sen 1 gång till. Stryk sedan med vattenbaserad färdigfärg 1-2 ggr. Kommer hålla fint.
Jepp, så gör man.

Jag målade mina fönster med utomhusfönsterfärg först, som färdigstrykning, men det gulnade nåt djävulskt så det blev vanlig inomhus oljebaserad lackfärg till slut.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.