Vad är att föredra om man vill ha vita väggar och tak? Ska man tapetsera väggarna eller måla?? Och varför ska man välja det ena och inte det andra??

Vad är det för fördelar/nackdelar med att tapetsera respektive måla??

Hade tänkt att göra vitt i hall, kök och tv-rum som är byggt i öppen planlösning. Hur tycker ni att jag ska göra med de tre sovrummen??? Ska jag göra dom vita också eller vad passar bra där??

Funderade på vita väggar och tak i sovrummen också......med den enda skillnanden att det skulle kunna vara en fondvägg i sovrummen.

Tar tacksamt emot alla tips och råd om detta!!!

• Gilla
EvotJ
  • Laddar…
Måla helt klart, lättare att fixa och torka rent..

Du kan förstås göra en kombination också: Måla merparten men tapetsera en eller annan fondvägg (i sovrummen t.ex.). Självklart kan du även måla fondvägg.

Gag väljer målat vilken dag som helst. Enklare att laga och tvätta som tidigare nämnts. Inga tapetskarvar som man stör sig på om de inte är helt exakta. Jag tycker inte om att måla men jag tycker det är ännu värre att tapetsera så det är också en anledning. Kan tänka mig att vid nyproduktion och liknande att det däremot är snabbare för en erfaren målare med rätt utrustning att sätta tapet men jag ser inte vitsen med det om man ändå bara skall ha vitt.

Jag avviker från flertalet! Jag skulle föredra (och har också gjort så) att tapetsera. Målning kräver ett ABSOLUT perfekt underlag. Minsta skruvskalle och skarv kommer att synas efter målning. Tapetsering sväljer den typen av fel. Dessutom så har papperstapeter en yta som är väldigt trevlig, alltså inte strukturtapet, utan den vanliga papperstapetens yta.

pegee skrev:
Jag avviker från flertalet! Jag skulle föredra (och har också gjort så) att tapetsera. Målning kräver ett ABSOLUT perfekt underlag. Minsta skruvskalle och skarv kommer att synas efter målning. Tapetsering sväljer den typen av fel. Dessutom så har papperstapeter en yta som är väldigt trevlig, alltså inte strukturtapet, utan den vanliga papperstapetens yta.
Håller med.
Målat känns lite som ett kontor.

Håller med pegee ovan. Syrran lät måla och man såg varende skavank. Jag har precis köpt en borätt med öppen planlösning. Väljer att anlita firma där det blir proffs som kommer måla överallt och fondtapet 1 vägg i vardagsrummet. Sovrummen skulle jag aldrig välja vitt. Blir för ljust (min smak) Valde en nougatfärg med mörk mönstrad fondtapet vid sänggaveln. Mycket jobb. Gamla tapeten ska bort, det ska spacklas och putsas. Färgen är också viktig. Valde en helmatt där man använder någon konstig rulle som gör att det inte ser helt slätt och målat ut utan mer som putstegel. Vi får se hur det blir. Lycka till.

Spackla, slipa, sätta upp renoveringsväv och måla två lager ger väldigt bra vita väggar, som dessutom är utmärkt underlag för tapetsering om man vill ha nån fondvägg senare.

Javisst syns skavanker om man målar. Speciellt om man gör dom jag. Orkar inte slipa efter att jag spacklat. Ändå har jag hållt på i 3 månader med ett rum. Små barn tar mycket tid, men dom är underbara dom små liven :-)

Visst kräver målning ett perfekt underlag men som amatör så kan man fixa underlaget även om det kräver lite mer jobb. Som amatör så spacklade jag hela vårt hus och jag kan inte se en skarv ännu efter fyra år på de målade väggarna och de tapetserade. Sen om man väljer microlitväv som underlag och en bra färg så lovar jag att kontorskänslan uteblir.d^_^b

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.