Hej!

Ska tapetsera och även måla ett antal rum. Idag sitter en skugglist mot taket och gipsen slutar mellan 1,2-3 cm nedan plank gipstaket. Vill inte ha taklister och funderar på hur man smidigast täpper till springan och får ett hållbar resultat. Spackel? Gips? Vinkelpapp? Någon som har erfarenhet av detta?

"One strike filler" har jag använt i vårt hus i takvinklar och runt fönster och dylikt.
Det är ett ganska dyrt lättviktsspackel som kan vara lite ovant att jobba med, men om man droppar i lite vatten och rör om så blir konsistensen smidigare.
Fördelen är att det går snabbt och blir bra resultat och man kan måla redan 15min upp till ett par timmar efter.

Jag skulle säga att det inte går. Inte om synliga sprickor är oacceptabla åtminstone!

Jag har tagit bort taklister i alla sovrum på övervåningen, springor på allt mellan några millimeter och någon cm.

Små springor har jag spacklat, satt mjukfog och sedan målat
Större springor har jag fyllt med gipsbruk, spacklat och sedan målat.

Visst blir det mindre sprickor som vectrex skriver orsakade av den matta takfärgen inte klarar eventuella rörelser och spricker men jag ser det som ett mindre problem.

Tak closeup.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Här en närbild där sprickor syns relativt väl.

Tak.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Samma del av taket fast bilden är tag någon meter in i rummet.

Jag tycker att detta är helt ok men skulle inte välja det i ett vardagsrum eller liknande, där skall det vara snickerier. Samma problem med sprickor kan uppkomma även med taklist om du sätter mjukfog mellan den och väggen/taket och sedan målar listen med takfärg, den spricker mycket lättare än en snickerifärg. I det fallet tar jag hellre några små sprickor och en list målad i samma matta färg som taket än en blank list utan sprickor.

• Gilla
Hästtjej88
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.