Jag har hus med träfasad (liggande panel) jag just försöker skrapa bort all färg ifrån. Det är en "plastfärg" av låg kvalitet som sitter på träfasaden nu och jag försöker få bort så mycket jag kan genom att använda Speedheater och skrapa. Ibland fuskar jag lite med elhyvel och excenterslip. Jag får bort kanske 97-99%, i skarvarna mellan bräder är det ibland nästan omöjligt även om jag gärna skulle hitta ett sätt. Men att få bort allt kanske skulle kräva blästring eller något sådant.

Nu funderar jag på ny färg, och jag vill ha en grå nyans möjligen med lite brytning åt grönt för att harmonisera med träd och berg i dagen som vi har gott om på tomten. Jag har därför funderat på järnvitriol som kan (kan) bli snyggt, men ger ju absolut inget skydd av träet. Tjärvitriol har jag fått tips om, men jag tror också det blir en chansning trots att det ger något bättre skydd än järnvitriolen. Även här så blir troligen färgen något fel. Detta är ju olika typer av slamfärg med för/nack-delar. Dessutom är jag tveksam att använda slamfärg eftersom det är hyvlade ytor på min fasad, jag tror att slamfärg kräver sågade ytor för att bli bra.

Men nu vill jag vidga vyerna lite och funderar över vanlig modern täcklasyr. Jag målade en träpanel inomhus nyligen där jag först mörkgråbetsade hela panelen (oljebets) och sedan använde en närmast ljusbå utomhuslasyr (täcklasyr) som jag drog på tunt över betsen och lite ojämnt, och resultatet blev kanon-bra. En "levande" färg som går i grått/blått eftersom betsen syns igenom på de flesta ställen, mer eller mindre.

Nu funderar jag om någon har erfarenhet av liknande teknik på utomhusfasad? Jag tycker att användandet av en enda färg ibland kan ge ett platt utseende, naturligtvis är detta en smaksak. Kan man måla med först en kulör och sedan med en annan ovanpå, mycket tunt, kanske i en liknande kulör men på detta sätt ge en mer levande och "flammig" känsla? Det är ju i princip detta man får med till exempel järnvitriol, dvs. träet får beroende på kvalitet på olika bräder, väder och vind osv. en yta med något olika kulör på olika ställen. Oskyddat trä kan ju få liknande levande grå yta efter lång tid utomhus. Jag är ute efter att skapa lite åt detta håll på mer kontrollerat sätt. Jag ska naturligtvis testa med lite färgprover, men ändå kul att höra om någon lyckats (eller misslyckats) med just denna teknik, så jag kan få lite erfarenheter den vägen. Eller om någon har tips på annan teknik som kan ge liknande resultat.

Kan du inte lägga ut några närbilder på olika ställen så man kan se panelens yta ordentligt. Jag tipsade om tjärvitriol och som du skriver fäster den inte lika bra på en slät yta, frågan är hur slät ytan är?

Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Kan du inte lägga ut några närbilder på olika ställen så man kan se panelens yta ordentligt. Jag tipsade om tjärvitriol och som du skriver fäster den inte lika bra på en slät yta, frågan är hur slät ytan är?
Hej, så här ser det typiskt ut efter att plastfärgen avlägsnats (så långt jag orkat) Hyvlad panel där plastfärg delvis avlägsnats, med synliga rester och träets struktur.
Det är en hyvlad panel. Egentligen är det en knuttimrad friggebod men panelen på "stora huset" ser nästan identiskt ut, även det hyvlat trä. Eftersom det redan är hyvlat har jag ibland testat att avlägsna det sista av färgen med en elhyvel men det är en tveksam metod eftersom man får spår ibland eftersom hyveln inte täcket hela bredden på brädorna. Annars har jag även slipat osv. men jag får ju inte i närheten av en sågad yta så därför blir jag tveksam till slamfärger. Men jag ska eventuellt testa på en bit för att se resultatet, det är ju enda sättet att säkert veta.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.