Byggahus.se
  1. Hur mycket el förbrukar du? Jämför med andra

Sprickor i taket

1. M
    Medlem · 30 inlägg

mstierncreutz

Medlem
    Hej! Vänder mig än en gång hit för hjälp. Har sprickor i taket jag ska måla i bostadsrätten vi precis flyttat in i (hus från 1929) och antog att det berodde på att tidigare ägare målat med latexfärg på limfärg. Hade en målare här som kollade på det mycket snabbt och rekommenderade mig att inte göra något stort ingrepp utan spackla över och måla över med lättfärg. En annan sa att lättfärg eller inte inte spelar någon roll, utan sa att jag ska skrapa upp där det går, ha på primer och sen spackla och måla med vanlig takfärg. Nu då jag skrapat upp en av sprickorna ser jag det de facto är limfärg underst som fastnar på fingret (dock rätt borttvättat?) men att sprickan har sitt ursprung i taket i sig. Kräver detta något större åtgärd (typ ta bort all färg, sen ha på microlitväv?) eller kan jag skrapa upp och spackla de enskilda sprickorna? Tack!

2. M
    Medlem · 30 inlägg

mstierncreutz

Medlem
    Får loss rätt stora flagor av färgen med hjälp av japanspackel men är av förklarliga skäl inte särskilt förtjust i tanken att fortsätta såhär i hela lägenheten på 65 kvm. Finns det måntro något effektivare sätt att få ner färgen? Har hört om våtrumslim(?) och sedan plasta in så att färgen ”faller ner” för tak där limfärgen är övermålad med latexfärg men ser som sagt ut som att den är rätt så borttvättad under, men nog en del kvar. Kunde detta funka ändå?

Redigerat 9 jul 2021 11:59
  3. ingenmansland
    Medlem · 215 inlägg
    Finns det någon anledning att tro att sprickorna kommer att röra på sig? I så fall kan det ju vara bra att ha microlitduk.

4. M
    Medlem · 30 inlägg

mstierncreutz

Medlem
    Bra fråga - ingen aning! Vad kunde detta baserad på? Vi bor på översta våningen i ett hus från 1929, vet inte alls vilka övriga faktorer som ska beaktas?

5. S
    Medlem · Västernorrland · 7 445 inlägg

Stefan1972

Medlem
    Mycket beror ju på vad det är för tak? Puts? Spännpapp?

• Laddar…
  6. B
    Medlem · Gävleborg · 73 inlägg

Bagarn1

Medlem
    Har samma problem i min lgh byggd 1935. Har spacklat sprickor men det rör sig och kommer tillbaka. Satte tillslut upp microlitväv och har varit bra sen dess.

7. M
    Medlem · 30 inlägg

mstierncreutz

Medlem
    Tack! Lutar mot att det blir så, men tänker att vi tar in någon som får göra bredspackling + vävning då detta känns svårt att få bra itan erfarenhet - eller?

8. M
    Medlem · 30 inlägg

mstierncreutz

Medlem
    Hmm... Puts, gissar jag? Finishen är betongaktig, med sandig struktur under ytan.

9. ingenmansland
    Medlem · 215 inlägg
    Ja, båda två är ganska jobbiga, framförallt i tak. En som är erfaren bredspacklare gör det ofta så bra att man knappt behöver slipa.

• Laddar…
  10. L
    Medlem · Stockholm · 276 inlägg

Lillekitte

Medlem
    Vår villa från 1999 har otroligt mycket sprickor i taken (skarvarna mellan skivorna). Huset har tydligen rört sig mycket sen det byggdes.

Nu skall vi göra alla ytskikt inomhus, bl a taken, och har haft inne 3 målarfirmor för att ge offert på jobbet. Alla rekommenderar microlit, eftersom det skall skydda bra mot nya sprickor. Alternativet är tydligen någon form av remsor, men det är tydligen inte lika bra, reparerar existerande sprickor, men skyddar inte mot nya? Tror jag de sa… Vi kommer gå för microlit.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.