Kan gladeligen jag oxå ta på mig dumstruten men om det nu va annat än telefon det handlar om så hade det varit lätt att skriva det direkt. Sorry.

mats_o skrev:
Jag tar på mig dumstruten :)

Men jag ställer då igentilgen samma fråga igen. Får du verkligen ansluta nått till en tråd som går i ett 230 rör som inte är godkänt för 230? Jag tycker fortfarande att denna krets då inte uppfyller kravet på högsta spänning och därmed inte får samförläggas
Alltså det är skilda kretsar som jag ser det. Det är bara att de delar på samma rör (eller kabelmantel) och det är därför de måste vara isolerade för den högst förekommande spänningen.
De olika spänningarna måste ha skilda kopplingsutrymmen.
Detta är igen nymodighet utan har som bekant varit så ända sedan "blå boken". Att man inte tillämpar det särskilt ofta är en annan sak.

Enda gången jag tycker det kan vara tillämpligt är kanske i IHC installationer i gammal kåk där du använder IHC Link-kabel http://www.schneider-electric.se/katalog/fs_katalog.asp?FUNC=detail&GroupID=53&ProdID=10156

Snuttjulle skrev:
Kan gladeligen jag oxå ta på mig dumstruten men om det nu va annat än telefon det handlar om så hade det varit lätt att skriva det direkt. Sorry.
För mig så är inte tele synonymt med telefon. Teletekniska anläggningar eller telesystem som det heter nu (BSAB-kod 64) är ett väldigt brett område.
Där ingår i princip all svagström. Telesignal t.ex.entrésignal, säkerhetssystem t.ex. inbrotts- och brandlarm, passerkontroll m m. Telekommunikationssystem t.ex. telefon, data, tv.

Tur att jag inte tolkade tele som teleportera eller telekinesi.

ja det här med färger är inte alltid så lätt. här blev det fel när energiverket kopplade så dom körde in 400 V istället för 230V och brände upp flera maskiner i ett hus. först ville dom inte stå för att köpa nya maskiner, dom tyckte husägaren skulle ta det på hemförsäkringen :( lite tråkigt eftersom försäkringsbolag gör åldersavdrag på maskiner, så husägaren hade själv fått stå för mellanskillnaden.
efter skriveriverier i tidningar så ändrade dom sej och betalade. slutet på historien blev att arbetsledaren blev dömd eftersom montörerna inte hade kuskaperna att skarva parterna rätt samt spänningsmäta.

RilleRock
pellefant skrev:
slutet på historien blev att arbetsledaren blev dömd eftersom montörerna inte hade kuskaperna att skarva parterna rätt samt spänningsmäta.
Hur kan man misslyckas?
Helt sjukt att arbetsledaren skall bli dömd då det handlar om sunt förnuft.

Det är arbetsledaren/chefen som står för behörigheten, anser han inte att sina arbetare kan tillräckligt bör han ju sparka, utbilda eller kräva att dom kan de. Sen vet man ju inte turerna runt de där, dom kan ha blivit felinstruerade av sin arbetsledare.. vilket inte alls är nått ovanligt :-?

det var en skarvning av en gammal mot en ny kabel, om jag inte minns fel så var det nåt om att jorden var röd i den gamla och att dom inte visste att det kunde vara så. visst är ansvaret på arbetsledare eller utsedd elansvarig, denne ska utse en elarbetsansvarig för arbetet ifråga och kontrollera att han har kunskapen. men samtidigt så ska man fråga om man inte är 100% säker, eller åtminstone spänningsmäta innan man slår på strömmen in i huset.

hos en kund där huvudsäkringen hade gått visade det sej när jag gått upp på vinden där huvudsäkringarna sitter att det gått varmgång i en fas pga att propphuven inte var ordentligt fastdragen, på inkommande fas hade det bränt bort isoleringen och porslinshållaren hade spruckit av värmen, kunden berättade att energiverket varit dit tidgare under veckan och bytt luftledningen samt varit upp på vinden, nu vet jag ju inte om dom hade haft lös propphuvarna för att kontrollmäta och missat att dra fast en av dom.
det hade iaf kunnat slutat illa...

En bekant råkade ut för att eon "sänkte" pen-ledaren i trafon med resultat att det rök en hel del vitvaror som följd.

Samma sak där de hänvisade till hemförsäkringen och ansåg sig helt utan ansvar för det inträffade.

Nu råkar det bara vara så att den killen inte ger sig i första taget så han tog kontakt med elbolaget upprepade gånger och de vägrade att ens höra av sig till honom så han kontaktade elsäkerhetsverket som blev tämligen upprört.

Resultatet blev att eon fick stå för ett utbyte av samtliga vitvaror plus kapitalvaror i huset.

ja otroligt hur "dumma" dom kan vara ibland
tex en frys som är 10 år får man inte ut så mycket av försäkringsbolaget för, inte kul att behöva köpa en ny bara för att någon klantat sej, frysen hade kanske gått 5-10 år till utan problem

en kund hade för flera år sedan problem med låg och varierande spänning emellan faserna, under 200 volt ibland, gammalt svagt nät på landet, långt från trafo....
jag lyckades efter tjat få energiverket att sätta en skrivare där och mäta spänningarna, tyvärr hade dom råkat tappa bort den första mätningen?!?
efter att dom varit dit och gjort något mätte dom igen, det visade sej att spänningen på en fas låg tex på 200v,en annan på220,tredje på 215. ibland "bytte" dom plats men låg aldrig på ungefär samma värde. enligt IBL 77 så "bör" spänningen emellan faserna inte avvika mer än vissa %, i detta fallet var skillnaden större än "bör"

därför ansåg e-bolaget att det inte var det som var problemet med att en 3-fas motor gick för sakta ibland vilket gjorde att kunden inte kunde jobba.jag skickade mätningen till elsäkerhetsverket som kontaktade en expert på universitetet, antingen så var felet med att motorn gick sakta och ojämt att faserna varierade(det mest troliga) eller övertoner på nätet. elsäkerhetsverket skickade utlåtandet till e-bolaget och till mej. när jag kontaktade dom så låtsades dom inte känna till brevet tills jag upplyste dom att jag hade en kopia av det! dom hänvisade ändå till "bör" i IBL77.
dom ville inte erkänna att dom hade problem med sitt nät fast en linjemontör "råkat"säga det åt kunden.
istället så kostade dom på byte från plattrem till kilremmar och nya remskivor på maskinen. när inte det hjälpte så sa dom att det var snedbelastning i fastigheten. jag kollade upp det och det var det inte, elradiatorer 1-fas. då sa energiverket att om kunden bytte till 2-fas radiatorer skulle problemet försvinna. efter att kunden pratat med mej så kontaktade hon e-bolaget och sa att elektrikern byter gärna ut alla radiatorerna, ett 15 tal till 2-fas, men om det sen visar sej att det inte blir bättre så får e-bolaget stå för hela kostnaden! då sa elchefen att hon inte skulle förhasta sej och byta rad!!??
jag kan inte förstå varför dom bytte ut rem o skivor eftersom dom inte ansåg sej ha fel på nätet.
kunden blev lovad en nästan"egen" trafo till sommaren, men det blev inget med det...
men dom har väl uppgraderat nätet lite mer så det funkar bättre nu iaf.

Det var samma här: Inget fel i nätet. Nähä men när han då begärde att få det skriftligt och undertecknat av ansvarig chef så upphörde alla kontakter, efter det var platschef, driftchef,kontorschef osv aldrig mera tillgängliga och de fick aldrig de lämnade medelanden heller utom det sista där det utlovade juridiska åtgärder med stöd av elsäkerhetsverkets påpekande om avskanad incidentrapportering och uppenbart vållande av livsfara osv...

tur att elsäkerhetsverket finns :)

Ja i det här fallet gjorde de rejäl nytta. Förvisso är alla regler och förordningar jobbiga men i de flesta fall är det någon som har fått betala dyrt, i värsta fall med sitt liv för att regeln skulle hamna där. Det är något man bör tänka på när man svär över dessa regler

Carl skrev:
Jag är nog den enda här som förstår vad papa_jop menar. Alla andra hänger upp sig på att han använde benämningen TELE.
Han menar teletekniska anläggningar och det är mycket mer än bara telefon som ni verkar ha hängt upp er på.
Jag ser inga hinder att i mitt hus dra fram två oranga FK i belysningsgrupp till min ringklocka t.ex. om jag skulle bli tvungen för att slippa klamra kabel.
Eller om jag tvunget måste ha en klenspännningsknapp i vardagsrummet för mitt IHC så är det väl underbart att föreskrifterna tillåter att jag kan dra det i samma rör som 230V om jag bara ser till att använda kabel som är godkänd för den spänningen.

Nej, fokusera mer på vad han verkligen skriver i sina inlägg och mindre på telefonledningar. Tele är så mycket mer än bara teleFON.
TACK!!

PJ

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.