24 054 läst ·
34 svar
24k läst
34 svar
Nolla och jord byglad
Hmm... Nu är inte jag heller behörig elektriker men i vår central (från 70-talet) med hederliga porslinssäkringar är jag övertygad om att jord och noll-skenorna är byglade. Eftersom jag är övertygad om att den inkommande servisen har tre faser och en kombinerad nolla/jord.
Har man nu en jfb, vilket jag inte har, så kan det skita sig kungligt om man byglat ute vid donet men om man inte har det borde det väl inte spela någon roll om man byglar där oxo?
Jag räknar kallt med att jag får smisk av de behöriga för detta uttal men det kan det vara värt
/Magnus - lär sig alltid nåt
Har man nu en jfb, vilket jag inte har, så kan det skita sig kungligt om man byglat ute vid donet men om man inte har det borde det väl inte spela någon roll om man byglar där oxo?
Jag räknar kallt med att jag får smisk av de behöriga för detta uttal men det kan det vara värt
/Magnus - lär sig alltid nåt
Det blir definitivt smisk för att bygla nolla och jord i ett don, särskilt när jordfelsbrytaren saknas.
Det innebär att när man kör enfasapparater mot "nollan" går det ström i jordledaren, vilket är förbjudet (med undantag för PEN-ledare) eftersom man då spänningssätter skyddsjorden vid uttaget och därmed de anslutna apparaterna när jordledaren går av.
Det innebär att när man kör enfasapparater mot "nollan" går det ström i jordledaren, vilket är förbjudet (med undantag för PEN-ledare) eftersom man då spänningssätter skyddsjorden vid uttaget och därmed de anslutna apparaterna när jordledaren går av.
Allvetare
· Härifrån
· 789 inlägg
Allvetare
· Härifrån
· 789 inlägg
Nu har jag äntligen fått vatten på kvarn ang. att det är förbjudet att mata 5-poliga uttag med 4-ledarkablar (oavsett CEE eller Perilex).
Jag hänvisar till elsäkerhetsverkets fråga nr 02-233 på www.elsakerhetsverket.se under rubriken "vanliga frågor" och "blå boken" kapitel 55
Där ställer man exakt samma fråga som vi ställt och elsäkerhetsverket svarar att det inte är tillåtet med hänvisning till punkterna 133.2 och 552.2.1 i blå boken, elsäkerhetsverket har i detta fall också resonerat precis likadant som jag/vi har gjort i detta fallet.
Jag hänvisar till elsäkerhetsverkets fråga nr 02-233 på www.elsakerhetsverket.se under rubriken "vanliga frågor" och "blå boken" kapitel 55
Där ställer man exakt samma fråga som vi ställt och elsäkerhetsverket svarar att det inte är tillåtet med hänvisning till punkterna 133.2 och 552.2.1 i blå boken, elsäkerhetsverket har i detta fall också resonerat precis likadant som jag/vi har gjort i detta fallet.
Klicka här för att svara