Hej!
Någon som har erfarenhet av denna typ av väggpanel?
Det är ca 60 cm breda paneler. Har letat i ett år utan att finna. Kanske något parti nedmonterat vid rivning? Vid renovering av vårt hus från 1965 har vi valt att behålla den tidens stilideal och tyckte det (i kombination med ett stengolv som exempelvis marmor) skulle passa i hallen. Originaltapeten var grön väv.
Vi har funderat på något klickgolv med fin träfanér som alternativ till väggpanelen men riskerar då att det ser ut som just golv på väggen. Har någon provat detta? Hur fäster man i så fall skivorna mot en betongvägg? Undrar också om någon känner till var man kan få tag i begagnat stengolv (max 2 cm tjocklek)? Jag vet att dessa material går att få tag i nytillverkade men det brukar kosta skjortan om ursprunget inte råkar vara dunkelt från något låglöneland.
Tacksam för idéer
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Någon som har erfarenhet av denna typ av väggpanel?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Det är ca 60 cm breda paneler. Har letat i ett år utan att finna. Kanske något parti nedmonterat vid rivning? Vid renovering av vårt hus från 1965 har vi valt att behålla den tidens stilideal och tyckte det (i kombination med ett stengolv som exempelvis marmor) skulle passa i hallen. Originaltapeten var grön väv.
Vi har funderat på något klickgolv med fin träfanér som alternativ till väggpanelen men riskerar då att det ser ut som just golv på väggen. Har någon provat detta? Hur fäster man i så fall skivorna mot en betongvägg? Undrar också om någon känner till var man kan få tag i begagnat stengolv (max 2 cm tjocklek)? Jag vet att dessa material går att få tag i nytillverkade men det brukar kosta skjortan om ursprunget inte råkar vara dunkelt från något låglöneland.
Tacksam för idéer
Just den här är från omkring 50-talet. De trodde att det var oljad teakfanér, ca 4 mm, med stiligt fasade kanter med list emellan (se bild). Kärnan verkar vara furu. Den sitter på mycket stora väggytor. Att beställa liknande panel på snickeri är nog enormt dyrt.
Teakplywood väl värt att tänka över. Men det måste bli rejält. Gillestugans innertak hade någon sorts panelimitation i plywood fäst med sättlim, brunbetsade breda lister med mässingspikimitation. Denna fula utsmyckning hängde här och var. Inte värt att bevara ens ur byggnadsvårdssynpunkt. Bättre då med ren betong. Såg någonstans att man sålde teakfanér men den är väldigt tunn så det kan bli svårt att få det snyggt. Kostade bara den några hundra/m2.
Klicka här för att svara