Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
byggspill finns och det ser ut som om delar av bjälklaget är rötskadat.
Förra ägaren har riktat upp huset och jag antar att det är därför som det sitter lite nya brädor på sidan av bjälklaget på sina ställen.
Är detta något som man behöver åtgärda? Tänker så att inte golvet rasar in
fuktproblemet i grunden kommer åtgärdas för övrigt.
Tacksam för svar.
Mvh Thomas
Kröp ner i den krypbara delen av grunden idag och tog betydligt bättre bilder.
Trossbotten ser bra ut utan några murkna delar, men jag tycker mig se ett lager av vitmögel på vissa delar?
Bjäklaget ser ordentligt murket ut på sina ställen men samtidigt så har man förstärkt det med brädor påsidorna som inte är murkna.
Detta är den delen där bjäklaget ser som värst ut och på dom andra delarna av grunden är det ok.
Jag vet att förra husägaren har riktat upp huset och att golvet togs bort och då har man väl gjort den bedömningen att bjälklaget är tillräckligt starkt?
Har en avfuktare sedan 3 år tillbaka så träet är inte fuktigt längre och syllarna på den sidan av huset är inte heller dom murkna.
Trossbotten ser bra ut utan några murkna delar, men jag tycker mig se ett lager av vitmögel på vissa delar?
Bjäklaget ser ordentligt murket ut på sina ställen men samtidigt så har man förstärkt det med brädor påsidorna som inte är murkna.
Detta är den delen där bjäklaget ser som värst ut och på dom andra delarna av grunden är det ok.
Jag vet att förra husägaren har riktat upp huset och att golvet togs bort och då har man väl gjort den bedömningen att bjälklaget är tillräckligt starkt?
Har en avfuktare sedan 3 år tillbaka så träet är inte fuktigt längre och syllarna på den sidan av huset är inte heller dom murkna.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Produkter som diskuteras: "avfuktare"
Avfuktare
Nedan presenteras vårt sortiment av avfuktare. Avfuktare är viktiga verktyg för att upprätthålla en hälsosam och behaglig inomhusmiljö, särskilt i utrymmen som källare, tvättstugor eller badrum, där fuktighetsnivåerna kan vara höga.
Läs mer
Husägare
· Småländska höglandet
· 5 634 inlägg
Jag ser ingen anledning till oro på bilderna. Det kan tyckas lite märkligt att förra ägaren inte bytte ut de murkna bärlinorna helt och hållet, men tydligen gjorde han bedömningen att det räckte att förstärka upp dem. Och om golvet upplevs stabilt på bottenvåningen var det en korrekt bedömning.
Det verkar inte ha murknat något mer sedan förra ägaren höll på med golvet och grunden, så då är det förmodligen lugnt.
Det verkar inte ha murknat något mer sedan förra ägaren höll på med golvet och grunden, så då är det förmodligen lugnt.
Kan nog inte bidra så mycket så mest nyfiken då jag själv har ett torp med liknande grund. Har du haft hygrometer i grunden över 1år och hållit kik på hur fukten följer utomhusluftens fuktighet alt. varit mer konstant, före installation av avfuktaren?L Ledto skrev:[bild] [bild] [bild] [bild] Jag har kunnat ta lite bilder genom ett ventilationsgaller till våran gamla torpargrund och det ser lite sådär ut.
byggspill finns och det ser ut som om delar av bjälklaget är rötskadat.
Förra ägaren har riktat upp huset och jag antar att det är därför som det sitter lite nya brädor på sidan av bjälklaget på sina ställen.
Är detta något som man behöver åtgärda? Tänker så att inte golvet rasar in. Huset är från 1901.
fuktproblemet i grunden kommer åtgärdas för övrigt.
Tacksam för svar.
Mvh Thomas
Du skriver att du kommer åtgärda fuktproblemet. Har du lokaliserat det och hur tänker du åtgärda det? Står huset på bergknalle eller sluttar marken mot huset på någon sida? Tänker på 7:e bilden i den 2:a bildserien, vad är det som gör regeln på grundmuren så blöt? Förhöjd marknivå och/eller lutning mot huset och ända emot?
Hej!
Det var trådstartaren på ett annat konto (gamla mailen inaktiv)
Jag satt in en hygrometer några månader efter att vi köpte huset och den visade mer eller mindre samma värden hela tiden och det var över 80% luftfuktighet. Det finns endast 3st små ventiler till grunden på hela huset och det kanske är för lite?
Fuktproblemet har jag åtgärdat (tilfälligt) genom att sätta in en avfuktare i grunden, det är ju egentligen ingen permanent lösning men det fungerar och träet blir torrt.
Huset står i en lutning och jag tror det är därför som att det är mer fuktigt på ena sidan tex på bilden som du skriver om. Lutningen är inte enda emot huset utan vi har en uteplats emellan men det kanske ändå gör stor skillnad?
Marken i sig är väldigt bra med mycket stora stenar och brun jord.
Mvh Thomas
Det var trådstartaren på ett annat konto (gamla mailen inaktiv)
Jag satt in en hygrometer några månader efter att vi köpte huset och den visade mer eller mindre samma värden hela tiden och det var över 80% luftfuktighet. Det finns endast 3st små ventiler till grunden på hela huset och det kanske är för lite?
Fuktproblemet har jag åtgärdat (tilfälligt) genom att sätta in en avfuktare i grunden, det är ju egentligen ingen permanent lösning men det fungerar och träet blir torrt.
Huset står i en lutning och jag tror det är därför som att det är mer fuktigt på ena sidan tex på bilden som du skriver om. Lutningen är inte enda emot huset utan vi har en uteplats emellan men det kanske ändå gör stor skillnad?
Marken i sig är väldigt bra med mycket stora stenar och brun jord.
Mvh Thomas
80% är lite högt. Lägg bra plast på marken och täpp igen ventilerna och se hur relativa fuktigheten ändras över tid.Thomas11 skrev:
Hej!
Det var trådstartaren på ett annat konto (gamla mailen inaktiv)
Jag satt in en hygrometer några månader efter att vi köpte huset och den visade mer eller mindre samma värden hela tiden och det var över 80% luftfuktighet. Det finns endast 3st små ventiler till grunden på hela huset och det kanske är för lite?
Fuktproblemet har jag åtgärdat (tilfälligt) genom att sätta in en avfuktare i grunden, det är ju egentligen ingen permanent lösning men det fungerar och träet blir torrt.
Huset står i en lutning och jag tror det är därför som att det är mer fuktigt på ena sidan tex på bilden som du skriver om. Lutningen är inte enda emot huset utan vi har en uteplats emellan men det kanske ändå gör stor skillnad?
Marken i sig är väldigt bra med mycket stora stenar och brun jord.
Mvh Thomas
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden