Byggnadsvård
pacman42: Ta ut en tuss och känn på den, då det troligen är salt så kan du smaka också. Det går att spotta ut...
Oldboy: Fullständigt omöjligt att se ngt skadedjursangrepp på den bilden. Husbock gör 5-6 mm stora flyghål. Strimmig trägnagare gör ca 2 mm stora flyghål. Ligger det ljust färskt sågspån under hålen så är det ett pågående angrepp. Strimmig trägnagare är vanlig och tar lång tid innan bärigheten påverkas, om den påverkas. Behöver normalt inte åtgärdas. Husbock och Hästmyra är de
Hufsa: [citat] Haha okej! Ja det låter ju ändå betryggande 😊 Oavsett då ska det bli väldigt spännande att bita tag i det här fina huset!
Hybro: Ingen minigrävare.... Kan lätt skada dräneringen och svårt att skilja på Singel, sand och matjord. 8 meter gräver jag upp på två dagar. I den takt jag orkar med. D v s totalt 6 dagars grävande.
Simon Kalle: Hej! Har en villa med suterräng. I ena rummet som ligger på norra sidan huset så finns det missfärgningar på väggen, enligt besiktningsmannen så var det ingen fukt eller påväxt. Huset är byggt 1952 och vi dränerade om med platonmattor förra året så förhoppningsvis ska det ha blivit bättre än tidigare. Vi använder rummet endast som typ städskrubb/förvaring så det estetiska är
heimlaga: Jag skulle ta loss fodren och lossa på kilarna och spänna ut karmen och kanske fästa den med ett par nya ankarjärn. Om det är ett trähus.
cpalm: 100k låter väldigt dyrt. Å andra sidan, svårt att säga hur det eventuellt kan utveckla sig så ber du om fast pris tar de väl i riktigt ordentligt. Skorstenen får du bygga en bra rejäl arbetsplattform, sen plocka ner att som är löst uppifrån och ner och mura upp det igen. Men ugnen skulle jag börja med att hugga bort putsen runt de kritiska sprickorna för att få en bättre
Anonymiserad 618974: [citat] Om jag bara visste! Skulle tagit bild på det innan det föll sönder men nu är det uppsopat och utbytet i en sopsäck. Vill få det precis som innan, den konstruktionen har klarat tidens tand.
Stefan1972: Sen ska det poängteras att "skurgolv" inte är nån direkt behandling med såpa som det avser. Det har det blivit på senare år där man tror att tidigare års husmödrars mödosamma skurande över hundratals år kanske kan åstadkommas med överdrivet såpande och skurande några dagar..... Det är varken såpan eller skurandet i sig som gör gamla golv vackra utan det är tiden.......Såpa
Jonatan79: [citat] Jaha, minns inte. Tror inte det var schellack
sommar1111: [citat] Tack för utförligt svar och bra tankar! Det är även panel/ betongtrappa och metallgrind som tappat/flagnat färg. Så jag har flera bra användningsområden. Så valet föll på speadheater.
Johanuh: Jag bor i en Skånelänga från 1870 talet. Väggarna består till stor del av korsvirke med lertegel i facken. På utsidan är huset klätt med panelbrädor som fästs i spik"reglar" som ligger infällt i väggarna. Panelen är i dåligt skick och måste bytas. Huset står på torr sandjord. Väggarna är inte helt raka utan lutar inåt en del. I stället för att byta panelen vill jag riva bort
Anonymiserad 405730: Ytputsen som du har är en spritputs… Du får putsa upp skadan med putsbruk så att den blir jämn till ytan ca 10mm innanför spritputsen.. Sedan slänger man på spritputs med en skopad putsslev.. https://www.finja.se/produkter/putsfarg-ytputs/spritputs-kc-hand?id=5660385 https://www.finja.se/produkter/putsfarg-ytputs/spritputs-kc-hand?id=5660385
Niklaspe: Ståendeträpanel Tänkte kapa 100mm upp på och ta bort lockena sen föra in ett plåtbläck med en offerbräda under, räcker de att foga mellan lockena där plåtens översida blottas? Annars är det att ta bort både lock och botten läkten. Sen fästa plåtbläcket i masonitskivan som är bakom. men då tilltäpper jag väl luftningen utav fasaden? Eller?
MultiMan: Sverige gillar att omyndigförklara sina invånare, så det mesta är förbjudet för privatpersoner numera. Som tidigare sagt, vänd dig till länder som inte spårat ur än.
AndersS: Kanske suttit på ett uthus eller återanvänts på ett uthus? Har renoverat ett antal liknande fönster på uthus/bodar som inte har några beslag utan bara dina träplugg, så det är nog ganska vanligt. Här det senaste på ett dass. [bild] [bild]
Hybro: [citat] Kanske en så här? Strax under två ton. Eldar vintertid nån timme varje morgon o kväll. Värmer 128 kvm. Ingen annan värmekälla. Min tar förbrännings luft utifrån. Rökgasspjäll mellan kamin och skorsten, som jag stänger när elden falnat. Har använt den 22 är nu. Bytt roster och luckglas en gång. Rappar eldstaden varje höst, senaste 5 åren med eldfast bruk innehållande
JohanCarlsson75: Hej! Har en betongtrappa klädd med klinker. Nedersta trappsteget är av någon anledning ”fristående” från resten av trappan vilket ger ett mellanrum på ca 2 cm. Vet inte om det har någon funktion. Klinkern har gått sönder och under vinter. Har vatten tagit sig ner i springan och knäckt flera plattor. Kan jag täta igen den springan för att förhindra detta igen? Med vad? Det är
widdde: [citat] Jag jobbar i glasbranschen så vi polerar bort en del repor ibland. Finns ingen risk att det blir värre. Men känner man repan med nagel så är den för djup för att polera. Man får vara försiktig med att trycka för hårt då munblåst glas oftast bara är runt 2mm tjockt.
Holpers: Kommet låta panelen på sidorna täcka fönsterkarmen med 2cm per sida. Så den stående råspontentspanelen blir fönsterfoder. Fönstret hamnar då 23mm innanför panelen vilket är gott nog. Över och under fönstret kommer jag rensåga panelen efteråt med sänksåg/skena med ca 20° vinkel. Där sticker jag sedan in vattbrädan över och fönsterbrädan under ffönstret.släpper dem 5cm
Kontoristen7: [citat] Bra 1:a inlägg -Rätta en 15 år gammalt inlägg, härifrån kan det bara gå upp!
jonaserik: Ingång för insekter. Vill du få tätt, så är det bara ett lock ( blir lockpanel ) ovanpå som gäller och måla allt sedan.
Oldboy: Fota utbredningen samt markera med blyertspenna var gränserna går för möglet så blir det lättare att bedöma om det sprider sig eller inte. Antar att du kollat så att inget ventilationsrör slutar på vinden utan att alla går ut, inkl ev avloppsluftning? Annars var väl fuktspärrar inte så effektiva på 50-t, iden mån de öht användes. Då var nog badrum fortfarande måttligt använda
jishi: [citat] Här kommer lite bilder. Man ser en tydlig skillnad mellan en ofogad kabel ochen fogad kabel (glipor och skuggor) men vet inte hur det blir med enbart målning. Linoljefärg blir ju dock tunt och fyller inte så mycket så betvivlar att det skulle göra så stor skillnad. Däremot om man målar med akrylfärg så kanske fogningen är lite överflödig, oklart. Tyckte det var svårt att
lillehuset: [citat] Målade med linoljefärg och spacklet sög mer första lagret men blev jämnt och snyggt slutresultat!