Byggnadsvård
Mats Autodidakt: Torpargrunder är ett jäkla skit. Kanske är det därför så få torp finns kvar idag? Endast grunden återstår. Det är helt enkelt för att i de allra flesta fall är ventilationen under huset otillräcklig. Man väljer utseende framför funktionalitet. Jag har byggt hus på fuktig mark på pålar. En del sätter igen utrymmet mellan pålarna, det är då problemen ökar. Det är ren fysik.
neo11: Går inte utan att skada bruket under. Sandviksskrapa/målarskrapa.
Staffan-N: Visst funkar rå linolja som impregnering utomhus i utsatta miljöer. Det är ett beprövat sätt att behandla gamla allmogebåtar. Med tiden och efter årliga strykningar så blir det svart som om man använt tjära. Jag skulle dock använt något med pigment i istället (linoljefärg). Det är hopplöst att försöka få trä att behålla sin gyllene kulör utomhus.
Genoveva: [citat] https://www.byggahus.se/forum/threads/nagra-tankar-om-gabondoerrar.400375/
Drömminge: [citat] Ja, det är en bra poäng! Verkligen tänkvärt. Tack
Oldboy: [citat] Massivträ tål de stora fukt- och temperaturväxlingar som blir i ouppvärmda byggnader. Framförallt är det fukten som är ett problem. Spånskivor och mdf tål inte mkt fukt/vatten innan de blir förstörda. När de väl svällt upp av en liten skvätt vatten så går den deformationen aldrig tillbaka. Massivträ tål vatten utan att deformeras. Just OSB är kanske mer som plywood. De
mittgamlahus1918: [citat] Kan du tipsa om något för jag har ingen aning om vad det kan vara för något.
Oldboy: Jobbigt problem. 😢 Vad som fungerar drägligt beror på hur mkt fukt som vandrar igenom plattan och vilka möjligheter den har att fortsätta vandra upp genom innegolvet. Om innegolvet är tätt (=plastmatta) så ger det mkt fukt och stor risk för påväxt under golvet. Så det är två olika faktorer som är svåra att bedöma. Om det "bara" är problem med ytterväggarna för att de ligger
Bonnabygg: [citat] Skönt att få ett svar på varför jag är tvungen att kitta/måla om hela mitt växthus
Du och 19till: Jag tror inte det finns något lämpligt och hållbart i längden för att fixa detta. Det är mest slöseri med tid och pengar att laga den. När du tycker den är för dålig är det dags att byta ut.
Sommartorparn: [citat] Jag har haft penslarna i linoljeburkar i flera år nu. Tvättar aldrig ur penslarna numera. Varje kulör har egna penslar som står i egen penselburk. Efter ett tag blir oljan seg p.g.a. färgen som följer med när man har använt penseln. Då stryker jag av penseln, sätter den i en ren burk, häller på ren rå linolja och lämnar in den använda på sopstationen. Den enda haken med
Kapsyl: Hmm, gammal tråd så jag är väl sent ute. Hursomhelst, är det gammalt hårt virke så kanske betsen inte gått in så mycket och då kan det fungera med en lackfräs. Att slipa låter som för mycket jobb om det är hårt virke.
Anonymiserad 405730: [citat] Om ni har satt fönsterhöjden på 1980mm så hade jag valt att beställa en ytterdörr med formatet 10-20 så då livar överkanten samt att det ser trevligare ut med 200mm kvar ovanför dörren..
krillek: [citat] Här finns. Mycket billigare än hos byggnadsvården. https://www.skruvbutiken.se/webskr/MedMera?action=mm
Mörner: Hörde talas om Husappen i ett annat sammanhang. Den ska kunna hålla reda på när saker ska underhållas. Kanske kan den även föreslå livslängder? https://husappen.se/
Niklaspe: [citat] Satte en cellplastskiva och limmade fast den på insidan i krypgrunden! Så lät jag ventilen sitta kvar utvändigt 👍
Skogssus: Tack för svar! Hur är din trappa gjord men avstånd och rörelsefog etc.?
heimlaga: Det finns två olika sätt. Antingen lägger du allt i en trave som väl blir kring 12x5 meter i bottnen eller så delar du upp det på 4-6 mindre travar på 6-12 meter gånger 2 meter per styck med olika väggar i olika travar. Jag rekommenderar fler mindre travar för då hittar du lätt rätt stock till rätt plats när du timrar upp huset igen. Kom håg att lägga ordentliga bottnar till
Needas: Jag hade en arbetsbänk i mitt garage byggd av timmerstock. Dom såg identiska ut med dina i avseende hålbild och mängden bormjöl. När jag rev den så visade det sig att den var helt uppäten inneifrån [bild] [bild] [bild]
Robert Gustafsson75: [citat] Fint. De här vita som blivit mellan timmer och innervägg då?
JennyAndersson1: Tittar på ett 30-talshus med fukt- och rötskador i bottenbjälklaget i källaren och torpargrunden. Uppmätt fukthalt över 20 procent nu i maj. Försöker få mig en prisbild för vad det kan kosta om bjälklaget behöver bytas helt eller delvis för att värdera om jag kan köpa det. I övrigt ett ganska orört hus, så en hel del pengar måste nog läggas ändå och läget är fint så huset
Jaco Bosco: Antingen är jag tokig eller så ser bild 2 ut som något kompositmaterial med en valnötsfanér...
Kristina J: [citat] Tack för svar. Nu börjar jag tro att min fuktmätare inte stämmer. Huset målades för över 15 år sedan, också då med Demidekk täcklasyr. Södersidan och västsidan ser verkligen ut att behöva mättas med färg, men i övrigt ser fasaden ut att vara i bra skick. Jag behövde veta om det kanske inte var så ovanligt med hög fukthalt så här i mitten på maj, men då har jag
Elin.L: Tack för ditt svar! Vi är inne på att olja precis som du föreslår. Tror du att linolja skulle vara ett bra alternativ och ska man i så fall använda råolja eller kokad?
jonaserik: [citat] Jepp för om oljan inte späds så blir den tjock och blir som en mjuk hinna på, den kan vara rätt blaskig och då rinner den säker ut på fönstret och biter fast där. Svårt fall doktorn grät. Så det blir en liiiten pensel då, ungefär som när frugan målar ögonfransarna om hon gör det.
AG A: [citat] Det är helt rätt, och något jag borde kommit ihåg att nämna. Isolerar man bättre, förändrar man klimatet i grunden. En tabbe som många gjort, då de haft för avsikt att förbättra huset. Men isoleringen har lett till bl.a. lägre temoeratur i grunden som lett till mer fukt och därmed fukt-, och rötskador. Men det är inte bara isolering som är riskabelt att ändra. Många
Fredrik Jacobsson: Hej. Hur hade ni gjort med denna sockel? Den ska restaureras efter att vi dränerat klart och jag vill att den ska bli så lik original som möjligt. Också krav från stadsantikvarien i staden. Vad ska den putsas med? Källarväggarna är gjuten betong och huset är byggt 1939.