Vi håller precis på att måla våra nya fönster med Allbäcks linoljefärg. Virket som använts i fönstrena är mättade med linolja. Problemet är att färgen inte täcker. Har inte målat så mycket med linoljefärg innan och har därför inget att jämföra med. Nu har vi målat 3 gånger och färgen täcker fortfarande inte.
Har vi målat för tunt? Eller är det så att man alltid måste måla 5-6 lager med linoljefärg?

Låter lite lustigt. Om man mättar med linolja innan så brukar det iofs bli rätt tunt utstrukna färglager, men våra halvoljade fönster brukar täckas på två, ibland tre lager.

Antar att du inte spätt färgen, och rört om i burken ordentligt. Vissa pigment täcker lite sämre, men du har ju färdigblandad så det borde inte innebära så stora problem.

Är det vitt man målar med kan det behövas ett par lager till är min erfarenhet. Och torktiden blir nog lång om fönstren är mättade med linolja redan innan, oljan i färgen ska ju ta vägen någonstans den med, liksom... Då är det svårare att få täckning också.

Dr_Jerkyll skrev:
Låter lite lustigt. Om man mättar med linolja innan så brukar det iofs bli rätt tunt utstrukna färglager, men våra halvoljade fönster brukar täckas på två, ibland tre lager.
Det har jag tyvärr aldrig lyckats med. Vilken färg (tillverkare och pigment) använder du?

Karakorum skrev:
Det har jag tyvärr aldrig lyckats med. Vilken färg (tillverkare och pigment) använder du?
Aldrig mer än tre lager på ett fönster (utsidan), för då blir färgskiktet för tätt ,lärde mig en gammal målarmästare.

Sommartorparn skrev:
Aldrig mer än tre lager på ett fönster (utsidan), för då blir färgskiktet för tätt ,lärde mig en gammal målarmästare.
Jag vet att det brukar stå tre strykningar i arbetsbeskrivningar, men med vita pigment blir ju inte färgen täckande i tre lager! Inte när jag målar. Kanske ska jag testa att måla mindre tunt för omväxlings skull?

Vitt är svårare, helt klart. Men jag har inte målat så mycket vitt, så jag vet faktiskt inte hur det är med andra tillverkares färger. Vi använder gysinges vita, bruten med grön umbra och då täcker den täcker ok på tre lager. Kanske beror på olika tillverkares pigmentval, mängden zinkvitt? Andra kulörer så räcker det oftast med två strykningar, men då gillar vi att ha det riktigt tunt.

Jag har målat med Teknos vita linoljefärg enl beskrivning och jag tyckte den täckte. Och ändå är den inte ens lika tjock som Ottossons i konsistensen. Allbäcks har jag ingen erfarenhet av.

Frågan är kanske vad man avser med tillräckligt täckande. För visst ska väl träådringen synas under en linoljefärgsmålning, Eller?

Sommartorparn skrev:
Frågan är kanske vad man avser med tillräckligt täckande. För visst ska väl träådringen synas under en linoljefärgsmålning, Eller?
Jo, det är klart. Jag gillar färglager som är så tunna att man anar träet bakom, men jag gillar inte när de shellackerade kvistarna lyser igenom.
Nu målar jag verkligen jättetunt, men idag har jag penslat på vit färg lite flödigare än vanligt på en dörrkarm. Vi får se om tre strykningar räcker utan att jag målat för tjockt.

Kan kanske bero på om det är titanoxid, zinkoxid eller en blandning av de två, och i så fall proportionerna. T och z har olika täckningsgrad.

Färgen är inte utspädd (står att den inte ska spädas) och vi har rört i den för allt vad vi är värda. Men vad vi kan utläsa av era svar så är det ganska normalt att måla 3 lager eller mer när man målar med vit linoljefärg. Så vi får väl måla på =0)

Allbäcks är nog ganska tunn jämfört med tex Ottossons efter vad vi har förstått. På burken står det att den innehåller titandioxid och krita (?)
Kan färgen bli mer täckande om man bryter den?

Karin hade en poäng om att det finns olika vita pigment som är olika bra på att täcka. Så det kan skilja mellan olika fabrikat beroende på vilken blandning de har.

Jag skulle i ditt ställe kontakta Allbäcks och höra vad dom säger. Egentligen ska man inte behöva måla mer än tre gånger. men det är ju inte så kul om schellackade kvistar lyster igenom...... Som färgtillverkare borde de vara intresserade av att höra om kundernas erfarenheter så de borde ta ditt spörsmål på allvar.

Vi har just målat hela vårt kök med linoljefärg. Fyra lager!

Titanoxid täcker mycket bättre än zinkoxid men ger en spröd färg varför den brukar blandas med ungefär 80% zinkoxid. Allbäck har av miljöskäl skippat zinkoxiden och har nog pga av det blivit tvungna att blanda i krita för att ge färgen rätt egenskaper. Möjligtvis kan detta leda till en färg som inte täcker lika bra då krita inte ger någon kulör i linoljefärg.

Ja, det täcker bättre om man bryter. Jag har målat rent vitt en gång, och då fick jag nog lägga fyra lager, men brutet med bara 2% grön umbra så täcker det mycket bättre, trots att det fortfarande är vitt.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.