Hej
Är det någon som vet om detta är äkta hussvamp?
Vad finns det för åtgärd för att bli av med det?
Är det någon som vet om detta är äkta hussvamp?
Vad finns det för åtgärd för att bli av med det?
Jag vet en som drabbades av äkta hussvamp. För att bli av med den så brände man HELA huset på plats samt grävde bort 1 meter (djupled) av jord/mark som huset hade stått på. Så enkelt var det.
Så gör som Eld skriver. ASAP.
Så gör som Eld skriver. ASAP.
Stjärnsunds Herrgård har nyligen renoverats från ett massivt angrepp av äkta hussvamp och det brändes då inte ned! Att gräva hjälper inte för de sporerna finns överallt. Det är fukt och kalk i kombination som måste åtgärdas.
Medlem
· Värmlands län
· 2 899 inlägg
Så drastiskt behöver det inte bli alltid. Känner till flera exempel där mina kunnat byta ut delar.largab skrev:
Men bilderna ser ju inte roliga ut. Hittade jag det under mitt hus skulle jag ringa Anticimex omgående och boka in en
undersökning inom några dagar.
Vi har haft hussvampangrepp men det är väl åtminstone 20 - 25 år sedan. Stolpen som källartrappen svänger runt gick ner genom betonggolvet och plötsligt en dag är det som maräng uppför stolpen. Jag tog bort det men bara en vecka senare var det likadant. Då var jag i kontakt med experter som ansåg att det rörde sig om hussvamp. Allt trä skulle bort och betong som varit i närheten brännas av med gasolbrännare. så gjorde jag också. Stolpen kapades, skarvade och försågs med stolpsko ner i betonggolvet, 5 trappsteg byttes ut. Ser det ut som maräng då kan det vara hussvamp annars är det ngn annan svamptillväxt. Jag tror du har en annan svamp, ngn form av mögelsvamp
Du kan själv ta och skicka en bit av det angripna träet på analys. Har sett en hel del hussvampsskador men skulle aldrig våga gissa rakt av bara av ett foto och jag är knappast någon specialist i ämnet heller. Har gått några kurser men det var många år sedan. Hursomhelst behöver man oftast inte riva hus som fått angrepp men de behöver åtgärdas och man behöver vara noga med vilka råd man lyssnar på. Alla firmor som sysslar med detta ger inte alltid bästa råden heller och det gäller även firmor som Anticimex. De har både bra och dåliga experter de också precis som alla andra så man måste tyvärr sålla bland infon och söka en hel del kunskap själv innan man väljer åtgärd.
Hur har det gått med ditt angrepp, var det hussvamp?
Kan säga att jag har nyligen sanerat för hussvamp (lång/dyr historia) och på dom ställen det fanns hussvamp så såg den inte ut som marränger utan mer som blött toapapper som torkat. Beror nog på hur färskt angreppen är. Säkrast är att ta dit en expert som kollar (Ocab eller Anticimex) Även om du har mögel eller en mindre skadlig svamp (ex. källarsvamp) så måste du få ner fuktigheten i grunden.
På bilden ser ni hur träet blir kubformat efter svampens framfart och på dom ställerna kunde man knäcka bjälken rakt av. 70x200 bjälke
Kan säga att jag har nyligen sanerat för hussvamp (lång/dyr historia) och på dom ställen det fanns hussvamp så såg den inte ut som marränger utan mer som blött toapapper som torkat. Beror nog på hur färskt angreppen är. Säkrast är att ta dit en expert som kollar (Ocab eller Anticimex) Även om du har mögel eller en mindre skadlig svamp (ex. källarsvamp) så måste du få ner fuktigheten i grunden.
På bilden ser ni hur träet blir kubformat efter svampens framfart och på dom ställerna kunde man knäcka bjälken rakt av. 70x200 bjälke
Måste säga att jag tycker dina angrepp ser mer ut som "vanlig" röta inte hussvamp. Men du kanske redan har avlägsnat svampen på bilderna.svebbe skrev:Hur har det gått med ditt angrepp, var det hussvamp?
Kan säga att jag har nyligen sanerat för hussvamp (lång/dyr historia) och på dom ställen det fanns hussvamp så såg den inte ut som marränger utan mer som blött toapapper som torkat. Beror nog på hur färskt angreppen är. Säkrast är att ta dit en expert som kollar (Ocab eller Anticimex) Även om du har mögel eller en mindre skadlig svamp (ex. källarsvamp) så måste du få ner fuktigheten i grunden.
På bilden ser ni hur träet blir kubformat efter svampens framfart och på dom ställerna kunde man knäcka bjälken rakt av. 70x200 bjälke
Kanske ser ut som det men det är verifierat av både Ocab och Anozona att det är hussvamp. Själva moderssavmpen har inte suttit på bjälken utan det är bara själva mycelen (rötterna) som klättrat efter den. Alltså dom grå trådarna som hänger i den är myceler.gogu skrev:
Klicka här för att svara




