Hej har sökt efter grundbruk på byggmax och bauhaus. De har båda slutat sälja det då de sålde för dåligt tydligen. Jag ska puta leca utomhus. Nu undrar jag kan jag inte bara hoppa över momentet med grundning först. Grundningen är till för (som jag förstått) att putsen sen ska sitta bättre..
Va tror ni?
Va tror ni?
Innan grundningsbruk, typ rödgrund, fanns färdigblandad så blandade man själv grundningsbruk av cement och sand. Funkar lika bra idag. Grejen med rödgrund är att den är infärgad så man ser lättare att det täcker och att man inte missat någonstans.
Putsen är från Bauhaus. Men de säljer ju inte grundputsen längre.. Så då kommer det förmodligen bli weber grundputs och bauhaus puts. Känns sådär faktiskt
Funderar på att hoppa grundningen.
Det är en 30cm hög trädgårdsmur jag ska fixa
Funderar på att hoppa grundningen.
Det är en 30cm hög trädgårdsmur jag ska fixa
Rödgrund är utfasad, webers heter nu grundningsbruk kc. Men som ovanstående skriver så funkar cementbruk bra som grundning. Se till att dra det med en borste eller skav av ytan så nästa skickt får bra fäste. Fogarna kommer att lysa om du inte grundar.
Vad är skillnaden på cementbruk och grundningsbruk kc?D Drburr skrev:
Inte särskilt mycket. Alla bruk har en blandning av kalk och cement. Därav heter vissa just kc. Cementbruk A har både kalk och cement. Även om det då heter cementbruk.Hammare&Spik skrev:
Men det gör det också lite otydligt, eftersom alla har just kalk och cement men ration är olika beroende på tillämpningsområde. A/B/C klassningen är på utfasning till förmån för M klassning där de anges i 10/2,5/0,5 mfl.
A/M10 lämpar sig bäst för det du vill göra.
Grymt, tack!!K kniv skrev:Inte särskilt mycket. Alla bruk har en blandning av kalk och cement. Därav heter vissa just kc. Cementbruk A har både kalk och cement. Även om det då heter cementbruk.
Men det gör det också lite otydligt, eftersom alla har just kalk och cement men ration är olika beroende på tillämpningsområde. A/B/C klassningen är på utfasning till förmån för M klassning där de anges i 10/2,5/0,5 mfl.
A/M10 lämpar sig bäst för det du vill göra.
Grundningsbruken från finja o weber är lågalkaliska och fungerardärmed även på lättbetong. Cementbruken är baserade på grå portland och får inte användas direkt mot dito. M klassen avser murbruk, medan putsbruk sorteras in under CS 1-4 vill jag minnas.Hammare&Spik skrev: