Belysning
Bo.Siltberg: Såvida det inte är en elektronisk transformator - då kan sladdimmern fungera dåligt, brumma o surra. Sladdimmers är nog främst gjorda för glödljus, så det kan fungera dåligt i vilket fall. Det är bara att prova.
AstaS: Om du är ute efter några speciella märken är det ju enklast att gå in på deras hemsidor och se om det finns några återförsäljare i närheten.
Patrik_Hed: Det är väldigt skönt att ha vanlig knapp på badrumsskåpet. Där vill man bara ha fullt ljus. Vill man ha mysbel. så släcker man badrumsskåpet och dimrar ner spottarna i taket bara. //Patrik
Gurravasa: grislampa i taket på bilden! (med stooor klar glödlampa i) [bild]
Raskus: Har du kollat på Clas Ohlsons egna sortiment? Har för mig de är snudd på självlysande vita ;)
fsn: Vi har återfjädrande brytare med dimmer i princip hela huset. Fungerar klockrent. Dock så kopplar det riktigt jävla dåligt för besökare som försöker tända/släcka/dimmra....
Patrik_Hed: Om vi tar glödlampor som exempel så går de ofta sönder på grund av att de står och lyser konstant i en halv månad och sedan stängs av och kyls ner direkt. Det mår de inge bra av. //Patrik
Patrik_Hed: Felet är att du inte har belysning i badrumsskåpet. //Patrik
BiFuel: Vi fick monterat 20w-spottar i vårt badrum och de kräver inte några pottor. Ger trevligt varmt ljus. Dimbara 12 volt. Spottarna heter "a-collection Minidownlight 20W" IP44 vid infällnad i tät byggnadsdel. Typ Nr. OTL-14. Kan enligt Ahlsells även byggas in i hyllor och liknande.
glenn30: hej jag renoverade mitt badrum för 2 år sedan o satten in spottar 220v och 35 w lampor,elektrikern sa att det räckte med drygt en decimeter till mig,så jag regla på 12 cm o satte gipsskivor ovanför varje lampa,det har inte brunnit än iallafall.
AndersEdin77: Håller med övriga att 120cm mellan spottarna blir för långt emellan och det kommer bli tunnelkänsla. Kör med 60cm. När jag senast rustade badrummet så satte jag upp många fler än vad som jag har blivit rekomenderad. Visst blir det sjukt ljust om man kör dom på max men det ställer jag med dimmern. Är också bra att ha riktigt ljust när du skall städa. (Så motiverar jag dom extra
ljungskulla: nåja, på sommaren tycker jag att solcellslampor är riktigt fina. Jag har risbollar som jag satt i ett dött träd t.ex. så bra kan det bli. Däremot så ger dom aldrig så mkt ljus att man ser ngt "runt om" som man gör med riktiga lampor. På vintern behövs el.
Johan Gunverth: [citat] Dåså. Mr Lloyd Wright hade ju dock skaffat rätt sorts dimmer, men den verkar inte funka ändå.
MickeD: 6000kr är helt klart mycket pengar för "lite" takbelysning, men finns det egentligen några alternativ, det känns som mer jobb att fälla in pottor och borra upp för halogenarmaturer och sen hoppas på att LED ska bli billigare - och då dessutom hitta downlights som passar i samma diameter som befintliga hål - att bara byta lampa, ex LED med gu10-sockel ska ju inte vara så bra men det
Alpha: Visst finns det väl enklare lösningar, några snygga stolparmaturer kanske ,men det är ju lite kostsamt både i arbete och pengar förstås, allt beror ju på hur tomten ser ut med, finns det uthus, garage, gågång etc. Belysa upp något träd som kanske finns på tomten, går ju att provesoriskt ordna med godkänd utomhuskabel till närmsta utomhus uttag(om det finns förstås) + en enkel
peter.holm: [citat] Tänk på att dimensionera burkarna efter effekten. De flesta monterar för små burkar vilket gör att brandrisken ökar. Har hänt att folk glömt sina 50-wattare på hela dagen och sedan har sockeln smält samt att taket runt spotten blivit förstört. Alltså, viktigt att ta reda på hur mycket effekt man kan ha i sina burkar! Har man sedan KNX kan man programmera belysningarna så
tobbe_turbo: satte 4 ledspottar i mitt badrum på 5 kvm
mulpac: Ja just det ja, du har ju trappkoppling faktiskt ser jag att du skrivit nu. Skulle kunna tänka mig att fenomenet kan uppstå i trappkopplingar utan att det är något fel också, för när lampan är släckt har man ju tändtråden som bara är ansluten till lampan i ena änden och hänger fritt i andra, men ligger tillsammans med fasledare i flera meter. Skulle gissa att den kapacitiva
ohlgren: Kan tyvärr inte hitta dem på nätet. Båda ser er ut som denna fast i borstat stål - http://www.elbutik.se/product.html?product_id=120355 Storleken jag refererar till är alltså själva storleken på den utbytbara halogenlampan. 35 mm == GU4 och 51 mm==GU5,3 Testade precis att koppla in en downlight från varje provisoriskt och det märktes inte ngn större skillnad mellan dem. Vi bestämde
Lindgrenski: Häftigt men de såg lite mer avancerade ut. Tror inte att kommunen har köpt in sådana stavar för 6000:- per 10 stycken. De här var ju en meter långa och de jag såg max 25-30cm.
Hemmakatten: Definitivt är det så att man till viss del får det man betalar för upp till en viss gräns. Vi har också valt kvalitetsarmaturer både ute och inne. De downlight vi har är från Delta Light, fyrkantiga vita som heter Carree. Har för mig att de kostade drygt 300:- + moms, men detta var för 3 år sedan. Tyvärr känner jag inte till TAL, men snygga lampor fanns det. Men Rydens hade ett par
halloy: Felet är att dom är extremt fula. Någon sorts mässingsbeläggning som är helt flammigt.
anders80: [citat] Hm, ja det är vinklingsbara halogenspottar som är till för taksättning. Satt och ritade upp igår och kom på att jag istället skall sätta 10st. Det kommer se snyggare ut och dom kommer då också lite tätare. Köksbordet kommer ha en separat hänglampa, det är givet, men det är utanför själva köksdelen. Jag kör på detta. Bära eller brista.d^_^b
Storalyan: Hej! Vi hade samma problematik (orkade inte bila ut för nya doser..) och ville inte ha dimmrar som sticker ut. Vår elektriker löste det igenom att sätta dessa tingestar under tryckknapparna. http://www.dimintell.se/pdf/dimmax500cVersion2.pdf Funkar lysande! :-) Men kostade dock fläsk..
klartmankan: Är du elektriker så borde du veta varför det blir kondens.
emwgrni: Hej, Infällda blir svårt att hitta, Har själv en 150W:s från Steinels med sensor. http://www.khs.se/produkter.html?product=19692#modCatalog Finns även med hörnfäste. Har satt den under takfoten. Funkar bra. mvh emwgrni
Hemmakatten: I vår lilla gästtoa har vi en infälld downlight (spot) med halogenlampa på 50 W. I spegeln ovanför handfatet sitter en lampa på 60W Båda lamporna tänds med samma strömbrytare och är dimbara. Enda gången lamporna är som starkast tända är när spegeln putsas. I vanliga fall dimras lamporna nog ner till hälften.