Hej!

jag har ett problem, ska fälla in ELKO dimrar i 70mm blåbetong vägg och alla installationsdosor är för djupa.

Hur ska jag göra? På andra ställen har jag sett att det sitter grunda plåtburkar ser ut som konservburkar.

/Robin

Antar att du ska fälla in en dimmer i befintlig vägg.

Du bör använda dig av en dosa som kallas för Multidosa 45 även känd som "rot-dosa" och norgedosa. Den är orange och bygger 45 mm.

Den har två skruvar som fäller ut vingar på baksidan som pressar den mot skivan man har tagit hål i och stoppat in dosan i.

Detta kommer inte funka i ditt fall eftersom du inte har en skiva utan solid vägg. I bästa fall kommer vingarna skära in i lättbetongen och spänna fast dosan. Annars får du festa den med skruv och/eller lim.

Senildosor (som Svetla talar om) funkar absolut, men du borde kunna hitta något billigare dosor som bygger max 50mm. Villadosor kallas de ibland, ditt närmsta byggvaruhus borde ha. Hittar tyvärr inget djup på dessa men ungefär såhär ser de ut: http://www.elbutik.se/product.html/villadosor-for-13-och-26mm?category_id=1923

De konservburkar du har sett är eldosor från den svartvita televisionens tid, alltså inget man använder idag.

Exakt en sådan som du länkar till menar Svetla ja, eller sån du har på inköpslistan, båda dom fungerar utmärkt jag trodde dom var lite dyrare bara, kör på du :)
Ser att du har 2 varianter av multidosa på listan, dyr och billig, varför? Båda gör samma sak ;)
Även 2 varianter på dimmers med olika pris fast jag ser inte funktionsskillnaden..

Obs om du vet vad du köper så strunta i mig :)

Danne031 skrev:
Exakt en sådan som du länkar till menar Svetla ja, eller sån du har på inköpslistan, båda dom fungerar utmärkt jag trodde dom var lite dyrare bara, kör på du :)
Ser att du har 2 varianter av multidosa på listan, dyr och billig, varför? Båda gör samma sak ;)
Även 2 varianter på dimmers med olika pris fast jag ser inte funktionsskillnaden..

Obs om du vet vad du köper så strunta i mig :)
Vart lite fel med multidosorna :) Dyra dimmern till spotlights med trafo den andra till vanliga glödlampor :) Hittade en smidig multidosa med uttag för 2st brytare på Hornbach.

Inhandlade detta igår>

26056_424017059061_614639061_5410495_684848_n.jpg

Nu har man något att göra i helgen :)

/Robin

wow vad mycket lördagsgodis :-D

LinusH skrev:
wow vad mycket lördagsgodis :-D
Svårsmält dock ;)

Sätter upp alles i helgen så kommer det en elektriker och gör alla kopplingar på måndag. Tur att man hittade en trevlig bekant som är elektriker!

/R

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.