Hej håller på och bygger och är inne på att ha så låg energiförbrukning som möjligt och funderar på led downlights men kan man inte bara köpa vanliga downlights alltså 230v o köpa sådan led lampor och sätta i? och kan man dimra de? eller varför traggar alla om att de ska sätta 12v ?
 
Finns infällda LED Downlights som bara är att montera in i ett hål, finns t.ex. en modell som heter "K1023". Denna är bara att montera in och koppla på 230V, men då det är 230V skall detta göras av behörig. Men dessa går inte att dimmra.
 
Det är dimmbara GU10 LED spottar på väg in på marknaden. Har precis beställt några för att testa. Jag återkommer med om hur det fungerar när dom kommer.
 
ja det hade varit kanon om du hade svarat på om du tyckte de va bra.
det jag tycker annars är att led har svårt att lysa bra om man har högt till tak.
 
beställde några led spottar från ledshopen för att testa den för nästan 500kr som skulle vara dimbar dimmar nästan ingenting men bra lyse men framförallt så köpte jag 2 till som va något så sjukt bra ljuse och faktiskt samma varmvita ljuse som det är i vanliga lampor (har inte sett någon varmvit led innan som varit de).
Och ljuset i de är lika vasst som 35-50watts halogen spott. den som var bäst spridning i och ljuse va Lumixon LED GU10 3x1 Watt High Power LED Varmvit, 230V och den andra som inte var riktigt lika bra spridning på men bättre ljuse va LED BriLux GU10 3x2 Watt V3 CREE XRE Varmvit, 230V d^_^b
 
Energi Nicke skrev:
Det är dimmbara GU10 LED spottar på väg in på marknaden. Har precis beställt några för att testa. Jag återkommer med om hur det fungerar när dom kommer.
Finns redan dessa funkar till Eltako, Eljo, Elko dimmers 3W GU10 3000Kelvin
http://www.designlight.nu/popup.asp?artno=D-LGU301BD

samt har Philips 7W GU10, E27 2700Kelvin
 
träskruven skrev:
Kan rekommendera dessa:

[länk]

Har dem i hela övervåningen, badrum, och i trappen. De har bra ljus (30 grader) och lagom spridning, dimbara, och sen behöver man ingen större hålrum bakom lampan då de inte sprider någon värme. :cool:
Kan tillägga att dessa är dimbara och även riktbara i 360 grader. d^_^b
 
Elinfo skrev:
...samt har Philips 7W GU10, E27 2700Kelvin
Dessa provkör jag nu. Både 40° och 25° vinkel. Mycket bra optisk och färgmässig ljuskvalite. Helt i paritet med halogen generellt, men betydligt bättre i det blåa området. Jag ser det på konstverk som belyses med LED-spotten. Tyvärr har jag bara tryckdimmrar med sju lägen, så jag kan inte avgöra hör jämnt de dimmar. Det är dock mjukstart och mjuksläck och där kan anas en tröskeleffekt när man går från noll.
De är uppbyggda av 4st LED-chip.

E 8348849 25° 800cd
E 8348850 40° 320cd

SPPR4_LEDREFRE_0001.GIF
 
Redigerat:
Johan Gunverth skrev:
Dessa provkör jag nu. Både 40° och 25° vinkel. Mycket bra optisk och färgmässig ljuskvalite. Helt i paritet med halogen generellt, men betydligt bättre i det blåa området. Jag ser det på konstverk som belyses med LED-spotten. Tyvärr har jag bara tryckdimmrar med sju lägen, så jag kan inte avgöra hör jämnt de dimmar. Det är dock mjukstart och mjuksläck och där kan anas en tröskeleffekt när man går från noll.
De är uppbyggda av 4st LED-chip.

E 8348849 25° 800cd
E 8348850 40° 320cd

[bild]
Ja dessa är helt klart bäst på marknaden, enda nackdel är att dom funkar inte ihop med alla dimrar.. bäst funkar dom med glödljus dimmer, och inte så bra elektroniska triac eller mosfet transistor dimmers. vet att Eltako lanserar tryckdimmer i Maj som har optimerade lägen för dimningsbara 230V LED lampor.

Använder du Finders "tryckdimmer" bättre namn är stegdimmer ??? =)
 
Elinfo skrev:
...Använder du Finders "tryckdimmer" bättre namn är stegdimmer ??? =)
Japp. Det är väl 10 steg när jag tänker efter.
Testade dessa från Slega och eftersom farsan som hållit på mycket med styr-och regler genom åren, lovordade fabrikatet. De fungerar som de skall och är enkla att "programmera". Klarar tändtråd som styrsignal också.
 
Redigerat:
De där philipslamporna verkar vara väldigt långa. Måste man ha något specialhus till dessa och var hittar man det i så fall?
 
Raceman skrev:
De där philipslamporna verkar vara väldigt långa. Måste man ha något specialhus till dessa och var hittar man det i så fall?
De passar i alla vanliga downlight-armaturer för 230V/GU10. Ljuskällan hålls ju fast i framkant i dessa armaturer.
 
Siffrorna för philips-LEDen ger samma ljusflöde för dom två spridningsvinklarna! För halogenspottar brukar man kunna räkna fram lägre o lägre ljusflöde ju smalare spotten är när man räknar baklänges från uppgiven spridningsvinkel och ljusstyrka - stora förluster i reflektorn.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.