Belysning
Music Man: Har precis beställt led på dhgate från Kina. Kostar runt 100:-/st och har Cree chip. Många pratar om att de som folk beställer från är kassa, finns säkert en del skräp dock. ,men tror nog att de flesta led-spottar som säljs Sverige kommer från Kina. Beställde 20st 10w varmvita som är dimbara.
fyrafyra: [citat] Vi tänkte köra på en sådan lösning först, men gjorde till slut lite annorlunda efter rådgivning med belysningsinredare. En långsidan(väggen) lyser vi istället upp med spottar monterade på skena i taket och på den andra långsidan kommer en led-list sitta med ljuset vinklat uppåt. På kortsidan kommer köra med up/down-lights monterade på vägg. Huset är inte färdigbyggt
vaargen77: Hade faktiskt tänkt starta en tråd om detta jag med framöver, så jag bevakar nyfiket denna diskussion :) Dock gillar jag inte när ljuset sitter längst in och riktas framåt, det blir då skuggor åt fel håll samt bländar om man befinner sig lågt i rummet.
GK100: Du kan tex använda avgreningar likt denna och sen koppla din ramp med SKX vanlig lampsladd, du kan avsluta med ett sladdställ. Är det en träramp kan du fixera både don och dosor snyggt och prydligt invid respektive spot, gå in med anslutningen från donen i änden med en avlastning och sy vidare med SKX i de två öppningarna i spetsiga änden. Så dåliga är inte donen med sina kraftigt
pelpet: Det börjar dyka upp led-filament-lampor som ser riktigt bra ut. Klart värt att kolla upp.
Music Man: Skulle vara kanon om du ville länka? :)
KnockOnWood: Eftersom det är två anslutningssladdar är väl armaturen avsedd att kronkopplas: [citat]
Skipjack: Hej på er. Yes, fartstukvisten är klar - men belysningen saknas än så länge. Har haft svårt att hitta någon armatur som passar då stolparna som belysningen ska sitta på är 2 st hopspickade 2x4". De armaturer jag har hittat/sett (har plöjt igenom det mesta på marknaden känns det som) har en fästplatta större än 100 mm vilket innebär att den kommer sticka ut på var sida om stolpen
Gråstare: Inga andra trådar än enligt tabell i rum 3, rum 2 och 3 är strömbryttare i samma rum till samma trappkoppling. Elektrikern kommer i nästa vecka och hjälper mig koppla in alla dosdimmers som jag precis beställde. Ska bli spännande att se hur det går!
Krillew: Jag har lysdioder jag köpt ca 74 som fortfarande lyser. Det är som hempularen skriver, närmast oändlig livslängd, fast över 85°C så förkortas livslängden dramatiskt. Den reflektionen jag har är att både ledlampor och lågenergi har låg tolerans mot spikar på nätet. Glödlampor håller här jag bor i flera år medans dom här andra byter jag efter bara nån månad ibland bara nån
hahalj: Ok, men som sagt, detta är till ett oisolerat kallförråd. Måste ha fungerande belysning även när det är -20°C. Armaturer med HF-don låter dyrt.
SueCia: Detta ska en elktriker titta på, nästan allt du skriver pekar på att han inte har en aning om vad han pysslar med. Att han med den kunskapen monterat spottar själv tycker jag kräver en besiktning av elektriker, det kan se hur jävligt ut som helst. Ett vägguttag i jordat utförande får absolut inte monteras utan jord, då ska uttagen hellre bytas till ojordade.
Luckie: Satsa på Z-wave istället för 433 MHz som Nexa & Proove kör med. Z-wave är mycket säkrare och det är väldigt många tillverkare som använder sig av det och det finns mängder med produkter. T ex lampor, larm, termometer, hydrometer, brandvarnare, vindmätare och markisstyrning. Så vill du ha en dimmer på sladden som du kan styra via en knapp på väggen, på sladden eller på din mobil
kysan: Japp, hade bara enkel från början med bytte till Upp & Ner-ljus... Möjligtvis lite dyra, men har inte hittat någon snygg "kopia".
Martin023: Kan svara på min egen fråga så att nästa som undrar kan hitta hit. Elko Living är ett system som fungerar exakt såhär, det behöver inte heller någon styrenhet de första 10 Mer går att läsa här: http://www.elko.se/getfile.php/Filer/Kataloger%20Broschyrer%20Nyhetsblad/elko_wireless.pdf Och här finns det ett program där man kan test/övningsprogrammera belysningsscenarion:
Smultronvillan: Herr Hysteres; vad valde du för belysning? Vi står inför samma dilemma, vad finns det som är dimbart till en mycket liknande inbyggd bokhylla?
Åsa Lund: Hade gått på vitt. Om plåtdetaljer i övrigt på huset varit svarta hade jag tagit det, men inte när de är silver. Misstänker att effekten av belysningen ska vara på natten? Då syns inte armaturen, bara ljusflödet. På dagen kan armaturen få vara så osynligt som möjligt. ÄR DET en mycket speciell och superdesignad armatur som ni verkligen vill visa upp ska den ju inte vara vi, men
pelle242: Förutsatt att du jobbar med lågspänning dvs efter trafon borde mikrobrytare funka: http://www.kjell.com/sortiment/el/elektronik/elektromekanik/strombrytare/mikrobrytare/superminiatyrbrytare-p36054
KnockOnWood: Det är väl bara att hänga upp en eller ett par sådana här Tiffany-lampor. Någonstans där uppe finns det väl ett tak att skruva en ögla i? [bild]
PeterStrandberg: Tycker att alla har det. Biltema tex har fristående rörelsevakt utan ljuskälla, med gränsvärde för mängd rörwlse och ljus
sunqan: Felen i gamla kopplingen är 1) huset är från 69 och fanns vad jag förstått ingen enhetlig standard för vilken färg som är vad. 2) man har använt en brun lampsladd för att bygla mellan de två dimrarna. Den kabeln är t.ex för klen och kan bli överhettad och orsaka brand. 3) att en grön sladd kommer ut ur väggen ovan dosa innebär att den kan vara förlagd löst i väggen. Så får
ccf: Är det någon som vet vad denna badrumslampa heter och vem som tillverkar den? Ett av glasen har spruckit och jag skulle behöva beställa ett nytt. [bild]
AlfredJ: Vilken otrolig tur då att jag ringde en elektriker som fixade allt 😉 [citat]
Hugo Åkerstedt: Har testat en Telldus för att fjärrstyra mina taklampor i en tidigare bostad, med lyckat försök. Dock gällde detta utanpåliggande spott, med dimmerfunktion. Har nu infällda spottar med dimmer, ca 9st.. Undrar om jag skall ha modellen från Nexa som monteras bakom brytaren/dimmervredet? Samt vilken av modellerna nedan? Jag tror det är standard GU10 i spottarna, dock har jag även
bece: Om några veckor kommer vi börja bygga ett uterum där vi nu har en altan på baksidan huset. Bilden stämmer inte riktigt då det kommer bli 10 glasrutor och tittar man från vänster till höger blir det såhär: Skjutdörrsparti (4-delat) -- Bärande regel -- Två fasta glaspartier -- Bärande regel -- 4 fasta glaspartier. Glaspartierna kommer heller inte gå hela vägen upp så det blir
Noseone: Det sista är väl snyggt, den första funkar kanske som enstaka effekt i en trapp eller liknande - inomhus.
Peter_K: Jo det är ju iof sig sant. Jag får väl prova mig fram hur ljuset blir. har både 60 och 80 cm långa led lister. Dock ska de inte sitta sådär långt in mot väggen då det blir väldigt mycket släpljus på väggen. står t.o.m rekommenderat 8 cm ut i instruktionen.
Demmpa: Dom två vita som går att kopplas ihop kopplas till bruna, den ensamma vita till blå.
Bo.Siltberg: Bra, då vet vi att den kombon fungerar. Det är emellertid ingen garanti att andra dimmers fungerar med dessa drivdon.