2 102 läst ·
2 svar
2k läst
2 svar
Tylö aggregat och finsk ventilation?
Är det någon som i praktiken provat att använda finsk ventilation (dvs inluft ovanför aggregatet samt lågt utsug) med ett traditionellt bastuaggregat från Tylö?
Enligt utsago ska det finnas risk att aggregatets överhettningsskydd löser ut. Frågan om det bara är tomma ord för att kunna fortsätta att propagera för traditionell ventilation med kalla fötter och tryckande hetta vid huvudet?
Enligt utsago ska det finnas risk att aggregatets överhettningsskydd löser ut. Frågan om det bara är tomma ord för att kunna fortsätta att propagera för traditionell ventilation med kalla fötter och tryckande hetta vid huvudet?
Vissa av Tylös aggregat görs i Finland men då under namnet Kastor (gammal tillverkare som köpts av Tylö).
Principen för alla vanliga aggregat oberoende av leverantör är en "trumma" med värmeelement och sten, där luften värms, så även i finsktillverkade aggregat.
Principen för alla vanliga aggregat oberoende av leverantör är en "trumma" med värmeelement och sten, där luften värms, så även i finsktillverkade aggregat.
Jo, visst är Tylö Megaline ett finskt aggregat men dess konstruktion förefaller också vara anorlunda än Tylös andra (egna) aggregat som har en fack för sten i mitten och två öppna sidofack utan sten. Megaline har vad jag förstår ett stort magain med sten runt alla element. Det skulle kunna vara skillnaden men det är min egen spekulation.
Eftersom Tylö hävdar att det finns brandrisk med finsk ventilation är jag lite fundersam på vad de grundar detta påstående.
Eftersom Tylö hävdar att det finns brandrisk med finsk ventilation är jag lite fundersam på vad de grundar detta påstående.
Klicka här för att svara