Det är sant, men påverkar inte mycket i sak. Du kan fortfarande göra antingen eller, men med ett vedaggregat MÅSTE du ha en helt annan typ av luftflöden. Jag misstänker att de som klagar på elbastu i själva verket klagar på för dålig ventilation.
Har dock vedbastu själv.
Har dock vedbastu själv.
Det kanske är en dum fråga men den kalla luften, är det inneluft eller uteluft man menar?
Jag funderar på att använda släppa in uteluft ovanför aggregatet och suga ut nere vid golvet men vill försäkra mig om att det inte blir för kallt.
I övrigt en väldigt bra tråd, jag har fått många funderingar utredda.
Jag funderar på att använda släppa in uteluft ovanför aggregatet och suga ut nere vid golvet men vill försäkra mig om att det inte blir för kallt.
I övrigt en väldigt bra tråd, jag har fått många funderingar utredda.
Funderar själv kring ventilationsprincip och blir något förvånad över inlägget om att ett Tylö-aggregat med finsk vetilation skulle lösa ut överbelastningsskydd. Finsk ventilation torde innebära mindre effektbehov då man inte ständigt släpper ut den hetaste luften vid taket. Ett bastuaggregat är ju i princip en stor luftkonvektor som värmer så länge termostaten säger att rummet behöver mer värme.
Kan någon ge en förklaring till detta?
Har kanske dessvärre då redan eliminerat möjligheten att få till finsk ventilation då jag redan har köpt ett Tylö MPE...
Kan någon ge en förklaring till detta?
Har kanske dessvärre då redan eliminerat möjligheten att få till finsk ventilation då jag redan har köpt ett Tylö MPE...
Redigerat:
Läste instruktionn för Tylö Megaline. Där ska det vara finsk ventilation men det är väl föga förvånande då det är en pjäs förvärvad genom köpet av Kastor.
Det skulle väl kunna vara så att Tylös traditionella utformning bygger mer på att luft strömmar upp genom de öppna delarna runt stenmagasinet oh därför behöver ett ostört luftflöde underifrån. Om man så att säga häller ned kall luft ovanifrån skulle detta flöde bromsas upp. Frågan är om det finns någon som har praktiska erfarenheter...
Det skulle väl kunna vara så att Tylös traditionella utformning bygger mer på att luft strömmar upp genom de öppna delarna runt stenmagasinet oh därför behöver ett ostört luftflöde underifrån. Om man så att säga häller ned kall luft ovanifrån skulle detta flöde bromsas upp. Frågan är om det finns någon som har praktiska erfarenheter...
Verkar vara ett uselt aggregat som ligger så på "gränsen". Det enda som "borde" hända isf är ju att termostaten i agget löser ut och ingen mer värme avges. Låter mest som lite väl långt dragna farhågor.
Bastuaggregat är ju per definition rätt robusta och ska ju tåla ganska omild behandling typ 150 grader sen på med iskallt vatten osv.
Bastuaggregat är ju per definition rätt robusta och ska ju tåla ganska omild behandling typ 150 grader sen på med iskallt vatten osv.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden