Hej!

Är så gott som klar med mitt bastuprojekt,har följt Beijers anvisningar, enligt dom ska man inte ha nån bastufolie,enbart masonite skivor.

Bastun är byggd i källaren,med en luft spalt på 20 mm mot två ytterväggar.
Hade nyligen besök av en vän ,berättade hur jag byggt bastun enligt Beijers anvisningar, när jag kom till foliebiten blev han paff,han hade aldrig hört talas om att man skippar folien.
Han har själv byggt några bastun,och har bekanta som är snickare. Enligt honom så blir det mycket fukt i bastun,och det krävs bastufolie för att det inte ska börja mögla i regelverk...

Funderar på att demontera panelen och sätta upp bastufolie, finns det nån här som vet hur fasen man ska göra? Är ju inte så kul att riva ifall man ej behöver...:S
 
Denna debatt rasar med jämna mellanrum.. Jag är anhängare av ett eget allternativ som snabbar upp bastubadet och löser fukt nämligen att köpa sk rymdisolering med polerad aluminiumfolie sätt den med luftspalt så löser du bägge problemen i en operation.
 
jag byggde min bastu utan bastufolie innan sommaren, följde tylö's beskrivning.

Dock byggde jag min som ett rum i rummet.
 
Jag har oxå byggt som ett rum i rummet,är det nån skillnad då?
 
Nja enda är väl att om det är fel att inte ha bastufolie så tar bara bastu väggarna stryk inte huset.

Om det hade varit galet att köra utan så hade nog inte flera tillverknings guider skrivit att man kan skipa den.

Sent from my X10i using Tapatalk
 
Nä,precis, det har du ju rätt i....
 
Kör utan du. Har hört någon säga att bastun är det torraste rummet i huset..... Bastun torkar ut snabbt efter ett bad. Ställ upp dörren bara. Har aldrigt hört talas om en bastu som fått fuktskador och mögla, snarare torkat ut och spruckit pga värme och torka.
 
  • Gilla
garsten
  • Laddar…
Ja,det låter ju faktiskt rätt så logiskt Micke..... Så får det bli ! Tackar d^_^b
 
  • Gilla
Linus Tisell
  • Laddar…
"Har hört någon säga att bastun är det torraste rummet i huset..... Bastun torkar ut snabbt efter ett bad. Ställ upp dörren bara."

Om livet bata vore så enkelt... Medan bastuns inre ytor torkar upp fort då man ställer upp dörren så torkar den fukt som trängt in i konstruktionen inte det. Det har till och från dykt upp trådar här med exempel på helt felaktigt byggda bastun och pratar man med kontrollanter från försäkringsbolag så får man än mera exampel.

Orsaken att inte det förekommer mera skador på basturum byggda enligt "tylömodellen" trode vara att de används nåra gånger och sedan blir förråd...
 
  • Gilla
ekholm1970
  • Laddar…
Du pratar om felbyggda bastur......Det kan ju vara hur fel som helst absolut. Försäkringsbolagen har säker hur mycket som helst att berätta om detta. Frågan är om inte just bastufolie modellen som varit allmänt ledande de senaste 20-30 åren ? just är orsaken till detta.

Nackdelen med bastufolie är att du får det aldrig 100% tätt från ångtrycket i bastun, dvs den fukt om kommer igenom i springor/spik hål får svårare att torka ut, framför allt om du fuskar med ventilationen utanför isoleringen så får du garanterat problem. När jag byggde min först bastu för 16år sedan så var det folie som gällde och ventilerade luftspalter bakom isoleringen ut mot angränsande rum eller yttervägg förekom inte.......Man trodde att nu har jag helt fukt/ång tätt då jag har folie så det var helt ovidkommande hur det såg ut bakom folien.

Om man bastar normalt och häller vatten på aggregatet och inte slänger hinkvis med vatten på tak och väggar så tror jag att tylö och beijers modell med board bakom panelen funkar alldeles utmärkt. Om man dessutom har bra ventilerade luftspalter mot angränsande rum så lär fukten torka ut bra.

Har mycket svårt att tro att Tylö med flera hundra års bastu tradition och Beijer skulle förorda en bygg modell som skulle vara en risk konstruktion.
 
Redigerat:
Har mycket svårt att tro att Tylö med flera hundra års bastu tradition
Tylö har inte flera hundra års tradition. Tylö började sin bana 1949 som tillverkare av bla äggkläckningsmaskiner. På 50-talet började det gå litet knackigt, men då kom de på snilledraget att hänga maskinerna på väggen och kalla dessa bastuaggregat.

Det finns däremot flera hundra års bastutradition. I Norra Sverige och i Finland. Den är väldokumenterad och finns dokumenterad i de Finska RT-korten som i detalj beskriver hur man bygger rätt.

Mitt största problem med Tylö att de överhuvudtaget vägrar ett diskutera eller ens redovisa någon forskning på området. De påstår å ena sidan att de har sponsrat mätningar, men då man klämmer dem på pulsen så flummar de ut i bortförklaringar.

framför allt om du fuskar med ventilationen utanför isoleringen
Varför skulle man göra det?

Om man bastar normalt
Normalt är att begjuta såväl lavar som väggar med vatten då man bastar för att få upp luftfuktigheten

För en bra beskrivning, se:
http://www.harvia.fi/files/prod_pdf_tech/3029/Saunasisustus_FISV.pdf
 
Redigerat:
  • Gilla
BjörnF
  • Laddar…
Nu gällde ju frågan bastufolie eller ej. Jag körde på Bejers beskrivings på mitt senaste bastu bygge och har inte läst Tylös beskrivning men som ni skrivit så verkar ju Tylö också skippa folien. Varför skulle de och bejer göra det för en sån "struntsak" om den ansågs vara nödvändig? Kan du hänvisa till något expertutlåtande eller något trovärdigt försäkringsbolag som direkt avråder från att inte använda bastufolie så skriv gärna detta så TS och jag får rätt råd.

Att det finns en massa fuskbyggda bastur som drabbas av problem är ju givet och att försäkringsbolagen kan visa flera exempel osv är ju ockå givet. Men det ger ju inte svaret på bastufoliens vara eller icka vara....

Det som jag skrev om Tylös hundraåriga erfarenhet var ju lite klumpigt utryckt och inte baserat på fakta....Jag skulle väl mer uttryckt som Tylö bla bla bla..Finland bla bla bla bla bla ....lång bastutradition, så tror jag att du skulle förstå vad jag menade ;)

Visst ska du kasta någor skopor vatten på väggar och lavar i bastun. Det håller jag med om och har inte sagt något annat. Jag ser dock en viss skillnade på bastubadande i en el- bastu (torrbastu) i en villa och en fristående vedeldad bastu nere vid sjön på hur mycket vatten man ska stänka om kring.....
 
Redigerat:
Kan du hänvisa till något expertutlåtande eller något trovärdigt försäkringsbolag som direkt avråder från att inte använda bastufolie så skriv gärna detta så TS och jag får rätt råd.
Det framgår helt tydligt i de Finska RT-korten som är byggnorm i Finland. I övrigt gäller sunt förnuft, dvs att man så långt det är möjligt skall undvika att få in fukt i väggkonstruktioner.

I en bastu utan fuktspärr kommer fukten att diffundera in i väggen, för att sedan kondensera på den bortre väggen. Om detta då är en (okaklad) vägg mot ett badrum är det inte så farligt för då kan den torka ut så småningom, men är det inte det så är det illa.

Sök tillbaka här i forumet så hittar du massvis med diskussioner om detta. Sedan så är det ingen i Finland som vet vad "Bastufolie" är :) Det kallas alumit i Finland och fungerar förutom som fuktspärr som värmereflektor.
 
Ok! men att köra med oljehärdad board med tejpade hörn och skarvar (som jag gjorde enl Bejers byggbeskrivning) borde väl rimligtvis ge en lika bra spärr mot fukt som ersätter den tunna bastufolie som jag avnände för 16år sedan?
 
Det beror på vad boarden har för genomsläpplighet, men det är säkert bättre än att vara utan.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.