Beijer skriver i deras Gör det själv tråd om Bastu.

-"Frånluftsventilen ska vara placerad diagonalt över bastun i förhållande till tilluftsventilen. Den ska sitta högt på väggen eller i taket och ha samma area som tilluftsventilen. Frånluften ska ledas tillbaka till det rum som tilluften tas ifrån och aldrig mynna ut i det fria."

Diagonalt är jag helt enig om men jag har nog aldrig sett ett badrum där frånluften från bastun mynnar ut i badrummet.
Och det blir ju riktigt krångligt att bygga så, då måste de flesta leda tillbaks luften i rör till badrummet eftersom bastun och badrummet ofta ligger vägg-i-vägg.

När Beijer skriver så här börjar man ju tvivla på resten av deras innehåll också.
Eller är det nått jag missat?
 
Jahaja...
Då har man lärt sig nått idag också

Tackar å bockar :)
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.