Bastu
CHolden: Finns det ngn med aktuella sortiment i åtanke ett så smidigt 6kw aggregat. behöver man t.ex en separat panel ? Snabb uppvärming - Ingen ångfunktion efterfrågas. Känner att det är stora skillnader i pris på Tylö och t.ex deras egna HELO : vart i ligger skillnaden ? minsta mått mot vägg och material framför är ju en viktig punkt. Kollade lite på HELOs Fonda, Cup samt Vienna som
Johanbygger: [citat] Någon speciell anledning att du använder stålreglar istället för trä? Intressant med våltrumspanel i taket. Lär vara bra med slät yta i taket för att slippa droppbildning. Har du bilder från bygget? Mvh
Lilla Yk: [citat] det här var nog den häftigaste bastun jag någonsin sett!
RobinGunnar: Stort tack för jättebra svar! Fullständigt enig angående Tylö. Ska kolla in samma varumärke som Du har för att se om det kan va nåt som passar hemma hos mig! Skönt att höra att monteringen var smidig också! Ha de gott!
hepaha: 3 phaze junction box is ok on 380v sauna circuit? we might move the sauna position to allow for a barthroom and need to extend the wire to the sauna is it ok to have a junction box ip65 to extend the wires? thank you
Nikorasu: [citat] Tackar! Hela inredningen är köpt från Kärävä www.karava.fi
Johanbygger: [citat] Fick du något svar på din fråga? Står nämligen med samma problem. Mvh
drsakke: [citat] mängden sten har ingenting med max nåbar temp att göra. Har du nog effekt i förhållande till värmeforlust från rummet så går temperatur up. Stor stenmagasin kan förlänga upvärmningstiden ngt men det är oftast obetydligt iaf i klasse 30-100kg sten. Att överdimensionera effekt är inget problem, detta är ju termostatstyrt så Det gör att aggregatet jobbar mindre på
jbr: [citat] Det är bättre att utgå från taket istället för golvet. Det enda som är intressant vad gäller höjd över golv är att det ska vara bekvämt att kliva upp på laven. [citat] Håller med. Schablonmässigt övre lav någonstans kring 110-120 cm från tak. Underliggande lav runt 45 cm under övre lav. Önskvärt att fötterna inte hamnar under bastuaggregatets överkant.
Danilodi: Ja det får nog bli så. Det blir ju i så fall en balja under aggregatet och utöver det får ventilationen ta hand om fukten. Husets ventilationssystem är självdrag och jag har möjlighet att sätta en ventil från bastun ut genom ytterväggen ut mot gatan. Behövs en fläkt för att snurra ut luften eller räcker den naturliga luftströmmen ihop med värmen i bastun för att få ett
Jeeroy: Denna bör fungera? https://www.byggmax.se/trossbottenskiva-fibercement-p07043
bradgard: [citat] Skadar ju inte att prova iofs. Läste på någon bygghandel nu när jag kollade att stenar bör bytas varje år helst.... Kaminen ska vara anpassad för ändamålet enligt bruksanvisning. Känner ju inte av någon värmestrålning utanför. Utrymmet ligger centralt i källaren om det har någon möjlig inverkan.
Belar43: Min kompis har dusch i bastun - funkar jättebra. Blandaren sitter bredvid duscharmaturen i taket och kranarna har isolerats med kork. Inga synliga rör i bastun. Bra också för rengöring att det finns avlopp i bastun.
Nikorasu: Så här byggde jag min fristående bastu som låter lik din: vindpapp utsida, sedan läkt och panel Isolering, sedan plast insida, förutom i bastudelen där jag använde bastufolie (aluminiumpapp). Där jag skulle ha tätskikt vid duschen, ingen plast för att undvika dubbla ånspärrar.
Kaylash: [citat] fick veta att det är nya regler nu och man måste ha en speciell bastukabel typ en sån här https://www.rubinpool.se/produkter/bastu-infrabastu/traditional-bastu/bastuvarmare/bastukabel-5x2-5mm Samt den ska vara kopplad i en säkerhetsbrytare sen vidare till säkringar....
Scsi: [citat] Hej. Jag vågar inte svara på det 100% men det känns som att det kvittar om det är 5 eller 10cm cellplast. Då det inte ska vara uppvärmd platta om jag förstått dig rätt. Vh Alexander.
Hallerudsbo: Hans dotter som köpte via sitt jobb. Kamic. Ska se vad den heter. snabb sökning på nätet fann jag denna. https://www.luxway.se/ljusterapi/stjaernljus-fiberoptik-foer-bastu.html
Peter Salomonsson: Hej På väg att handla en Bastu https://sv.thermatub.se/product-page/thermasauna-xl Någon som har en liknande som man kan få titta på. Mycket pengar utan att titta så jag önskar prata med någon som har en och om personen bor nära sth så kan man få komma och titta. Hälsningar Peter' 070-2280703
Castar: Hej Skall bygga en sockel av tegel i ett lager till min vedeldade bastukamin. Bottenplattan är gjuten med vattenburen golvvärme. 10cm platta med värmerören liggande på frigoliten.Vad skall jag använda för bruk för att mura upp sockeln? På resterande del av golvet blir det klinker. Mvh Thomas
mattoys: Ja det går. Du måste bara bygga så att du uppfyller kraven för att kunna sätta in ett elaggregat senare. Finns bland annat krav på höjd på elinstallationer.
plaggis: Hej! Håller på och renoverar källaren och då skall bl.a. en bastu installeras. Är det någon som har erfarenhet av Bastu Parima-4? https://www.rubinpool.se/produkter/bastu-infrabastu/traditional-bastu/bastu-parima-4 Tycker att den är snygg, men om den inte är funktionell och bra så spelar det ingen roll...
HasseTeknik: Elaggregat och inget skvätta de med vatten , så räcker den med 1 in och 1 ut- ventil. I ventilen placerad lämpligen under ( eller nära underdelen) av aggregatet och utventilen placerad diagonalt mot denna uppe på väggen.
Ulltand: Ja man får dra skorstenen utvändigt men det kan bli svårare att få bra drag. Den kan man då lösa med en rökgasfläkt i toppen på skrostenen om det finns el i huset.
CarinaBerg: Hej! Nu kanske du redan har löst det, men dimensionerna för brandskyddande material kring kaminer varierar med kaminer. Du behöver alltså läsa på om just din kamin för att se vilka avstånd osv som krävs. När sotaren gör sin kontroll följer de också de rekommendationer som finns för de olika eldstäderna. Kan du inte hitta informationen så skulle jag ringa din lokala sotare för
najks: Jag blir inte klok på detta... Om jag nu har bastun i en friggebod, 45mm vägg i trä.. Vad bör jag ha som luftspalt från vägg, före "brandskyddsväg" - 30mm? Vad är absolut enklast att använda som "brandskyddsvägg", minerit, mursten, lecablock? Vill helst kunna ha kaminen så tight i ett hörn som möjligt.. Räknar ju med 30mm luftspalt + brandskyddsmaterial ca 45 - 90mm + frirum till
drsakke: Det törs jag inte säga så mycket om då det du föreslår följer inte några som helst etablerade byggmetoder. Plyfa har också en del lim i sig som jag inte är så säker på om det är sunt att värma upp. Det jan gå bra-rent fuktmässig så tror jag det funkar-men det vet jag inte Mvh Sakke
Iglucraft: Info om bastu igloo tillverkad i tallin! Hur de håller värmen mm! "iglu sauna"
Trainplan: jag är på väg att konvertera en del av tvättstugan till bastu, och där har tidigare stått ett torkskåp med ansluten mekanisk frånluft till NIBE FLM. Blir perfekt att återvinna värmen från bastun, tänkte jag. Men: Vad tycker frånluftsmodulen om att få fuktig luft? (Vi tänkte ha ett kombibastuaggregat med ångfunktion) Drar frånluftsmodulen ur värmen så pass att det blir
ama3282: Hej. Jag tänkte bara tipsa om hur lätt och billigt man kan bygga en bastu. Jag köpte själv en bastukassett på blocket för några år sedan. Klädde den med ytterpanel och la på tak. Hela bygger gick på ca 5-6.000 kr. Såg en liknande kassett på blocket idag och mindes då mitt projekt. [bild] [bild] https://www.blocket.se/annons/kronoberg/monteringsbastu_med_tyloaggregat/91645723
jesper_t: Ok, tack så mycket för svar. Jag gillar linolja! Men just sågspån kan ju fasta i någon springa osv. Att det är många frågor kan bero på att det varnas på alla sidor om att det är lättantändligt och att linolja blir mer och mer populärt pga hållbart och ganska miljövänligt.