Hej,
Köpt hus från 30-tal och skall Renovera bastu i källare då dom använt det som matkällare och målat alla väggar så rivit bort allt och satt ny panel.

- Har tagit bort aggregat från Bahco. Kan jag ha kvar styrpanelen utanpå bastun och koppla ihop det med nytt aggregat från till exempel Harvia(där styrdelarna redan sitter på aggregatet). Eller vad är bäst? Skippa styrpanel på utsidan helt och bara köra med sådant på aggregat?

- Sen har jag även läst en del om ventilation. I denna befintliga bastu finns ingen ventilation under aggregatet? Hur kan det komma sig? Enda ventilation är mitt emot aggregatet på väggen som leder ut under en trapp på utsidan på huset. Räcker det att när jag köper ny dörr att man ser till att det finns luftutrymme från golv till dörrkant?(tänkte beställa ny glasdörr).

- Räcker det att måla om golvet(betong) eller bör man göra något annat nu när man ändå håller på och renovera? Rekommenderas trall kanske?

- Bifogar bilder. Tips och förslag om annat övrigt på denna bastu mottages gärna.

Renoveringsprojekt av bastu med borttagen Bahco styrenhet och synlig rörinstallation på vägg och betonggolv med flagad färg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Äldre bastustyrpanel från Bahco monterad på vitmålad vägg med synliga ventiler och rörinstallationer ovanför.
Skapa konto
Bastudörr i källare med gammal styrpanel på väggen, vita rör längs väggen, och tegelgolv.
Skapa konto
Renoverad bastu i källare med ny panel på väggarna, träbänkar och betonggolv.
Skapa konto
Renoveringsprojekt av bastu med ny vita paneler på väggarna och blåmålat betonggolv, med träribbor staplade i hörnet.
Skapa konto
Nypanelad bastu med öppen dörr, blåmålat golv och styrpanel på väggen utanför.
Skapa konto

Jimpan42 Jimpan42 skrev:
- Har tagit bort aggregat från Bahco. Kan jag ha kvar styrpanelen utanpå bastun och koppla ihop det med nytt aggregat från till exempel Harvia(där styrdelarna redan sitter på aggregatet).
Gamla styrpanelen måste bort oavsett. Det går fint att bara koppla vidare så du kan ha styrdelarna direkt på aggregatet.

Jimpan42 Jimpan42 skrev:
- Sen har jag även läst en del om ventilation. I denna befintliga bastu finns ingen ventilation under aggregatet? Hur kan det komma sig? Enda ventilation är mitt emot aggregatet på väggen som leder ut under en trapp på utsidan på huset. Räcker det att när jag köper ny dörr att man ser till att det finns luftutrymme från golv till dörrkant?(tänkte beställa ny glasdörr).
Tilluften under glasdörren bör räcka. Att frånluften går ut är väl dock inte helt optimalt, borde väl helst gå till utrymmet utanför bastun.

Jimpan42 Jimpan42 skrev:
- Räcker det att måla om golvet(betong) eller bör man göra något annat nu när man ändå håller på och renovera? Rekommenderas trall kanske?
Billig, snabb och enkel lösning är golvplattor. Hade det i bastun när jag flyttade in, tyckte det var bra mycket bättre än det målade betonggolvet under som jag ser att du också har. Rev dock ut allt i våras och klinkade istället för ett lite modernare intryck :)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.