Byggahus.se

Basturenovering, Aggregat och ventilation.

1. Jimpan42
    Medlem · 4 inlägg

Jimpan42

Medlem
    Hej,
    Köpt hus från 30-tal och skall Renovera bastu i källare då dom använt det som matkällare och målat alla väggar så rivit bort allt och satt ny panel.

- Har tagit bort aggregat från Bahco. Kan jag ha kvar styrpanelen utanpå bastun och koppla ihop det med nytt aggregat från till exempel Harvia(där styrdelarna redan sitter på aggregatet). Eller vad är bäst? Skippa styrpanel på utsidan helt och bara köra med sådant på aggregat?

- Sen har jag även läst en del om ventilation. I denna befintliga bastu finns ingen ventilation under aggregatet? Hur kan det komma sig? Enda ventilation är mitt emot aggregatet på väggen som leder ut under en trapp på utsidan på huset. Räcker det att när jag köper ny dörr att man ser till att det finns luftutrymme från golv till dörrkant?(tänkte beställa ny glasdörr).

- Räcker det att måla om golvet(betong) eller bör man göra något annat nu när man ändå håller på och renovera? Rekommenderas trall kanske?

- Bifogar bilder. Tips och förslag om annat övrigt på denna bastu mottages gärna.

Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    7D1E4B64-2275-4EDB-BC8D-9BA07CAE5058.jpeg
    E0D4A786-35FC-463C-8A27-86A7CCAB9109.jpeg
    44D1A6CC-5B79-4BD2-AE15-BAC10CBE667D.jpeg
    D18C9A14-AD4E-49A9-AB1B-1E34F90998D8.jpeg
    45661520-362C-4828-8988-EB8A7042D750.jpeg
    7E9485B0-7E28-4A7B-9F35-07D1B2CE2B1A.jpeg

2. A
    Medlem · 152 inlägg

ati

Medlem
    Gamla styrpanelen måste bort oavsett. Det går fint att bara koppla vidare så du kan ha styrdelarna direkt på aggregatet.

Tilluften under glasdörren bör räcka. Att frånluften går ut är väl dock inte helt optimalt, borde väl helst gå till utrymmet utanför bastun.

Billig, snabb och enkel lösning är golvplattor. Hade det i bastun när jag flyttade in, tyckte det var bra mycket bättre än det målade betonggolvet under som jag ser att du också har. Rev dock ut allt i våras och klinkade istället för ett lite modernare intryck :)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.