Vi planerar sen länge att bygga om en friggebod till bastu. Friggeboden är 15m2 och skall delas på mitten av en vägg där ena rummet blir bastu och andra omklädningsrum. Det finns ingen el och aggregatet ska värmas med ved.
Vilken isolering ska jag välja i väggar och tak? Hade gärna haft nån eko fiber eller liknande som är så naturlig som möjligt.
Vilken isolering ska jag välja i väggar och tak? Hade gärna haft nån eko fiber eller liknande som är så naturlig som möjligt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag är i samma läge, och funderar på Hunton Nativo Träfiberisolering. Jag tänker att med den lilla användningen som kommer att vara så är det bättre att ha "öppet" och fukttåliga material, istället för att försöka hålla fukttäta skikt.
Jag tänker mig att ha ett ventilerat golv (dvs med glipor i), och väggar med bara innerpanel, träfiberisolering, diffusionöppen vindspärr och sedan ytterpanel. Taket med panel, träfiberisolering och sedan ventilerad "vind".
Men jag är som sagt också nyfiken på att höra erfarenheter och tips på detta ämne.
Jag tänker mig att ha ett ventilerat golv (dvs med glipor i), och väggar med bara innerpanel, träfiberisolering, diffusionöppen vindspärr och sedan ytterpanel. Taket med panel, träfiberisolering och sedan ventilerad "vind".
Men jag är som sagt också nyfiken på att höra erfarenheter och tips på detta ämne.
Jag tror det är ekonomiskt att sätta iallafall en papp eller annat som stoppar luftflödet. Ångtrycket blir enormt när man slänger vatten på aggregatet. Men den ska absolut släppa igenom fukt, så även bastufolien går bort om man inte har det uppvärmt året om.
Låter klokt ! Har du något förslag på papp?murak skrev:
Något åt detta hållet typ?
https://www.bauhaus.se/luftsparrspa...BR2wSQDZEAQYCCABEgKQGfD_BwE#go-to-description
Jag använde Öko Natur, men den du länkar till ser väldigt likvärdig ut 👍K thuresonm skrev:
https://www.isoleringsbutiken.se/oko-natur-angbroms-75-m
Klicka här för att svara