Isolering till fristående bastu

233 läst  2 svar

1. murak
    Nybyggare Nivå 9
    Vi planerar sen länge att bygga om en friggebod till bastu. Friggeboden är 15m2 och skall delas på mitten av en vägg där ena rummet blir bastu och andra omklädningsrum. Det finns ingen el och aggregatet ska värmas med ved.

Vilken isolering ska jag välja i väggar och tak? Hade gärna haft nån eko fiber eller liknande som är så naturlig som möjligt.

Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    _20190612_092539.JPG

2. K
    Medlem Nivå 1
    Jag är i samma läge, och funderar på Hunton Nativo Träfiberisolering. Jag tänker att med den lilla användningen som kommer att vara så är det bättre att ha "öppet" och fukttåliga material, istället för att försöka hålla fukttäta skikt.
    Jag tänker mig att ha ett ventilerat golv (dvs med glipor i), och väggar med bara innerpanel, träfiberisolering, diffusionöppen vindspärr och sedan ytterpanel. Taket med panel, träfiberisolering och sedan ventilerad "vind".
    Men jag är som sagt också nyfiken på att höra erfarenheter och tips på detta ämne.

• Laddar…
  3. T
    Medlem · Nivå 7
    Skulle säga skippa isolering, dubblaväggar räcker, sen kan du styra hur varmt de blir i omklädningsdelen med ventiler.

Så har vi gjort och de blir mer än nog varmt även vid sparsam eldning på vintern.

Redigerat 13 jun 22:22
    • Laddar…

Logga in för att se högupplösta bilder och få möjlighet att ställa frågor. :love: