Har nu rivit bort plastmattan i badrummet och börjat byta ut fuktskadade bitar av golvet (22 mm golvspån). Dock ligger det en beläggning fläckvis som liknar nån slags betong/spackel. Jäkligt svår att ta bort, men det går med stämjärn men fy fan va tidsödande. Ska ju limma golvgips sen och då vill man ju ha en plan yta.

Nån som vet vad det är? Avjämningsmassa? Gammalt lim? Huset är byggt 1980.

Går det att ta bort maskinellt?

• golvmassa.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det ser ut som någon form av spackel tycker jag.

Men behöver du limma gips? För att förstärka bjälklaget innan flytspackling? Det behöver du troligtvis inte göra, i normala fall kan man flytspackla direkt på spånskivan för att bygga fall och styva upp golvet. I så fall, snacka med spackeltillverkaren så får du direktiv om hur du ska prima (ev. med strö), om du ska ha punktsvetsat armeringsnät, o s v.

Jo eftersom jag har regelavstånd cc60 under spånet så ska det dit golvgips.

Mattias Bjb skrev:
Jo eftersom jag har regelavstånd cc60 under spånet så ska det dit golvgips.
Okej, fast som sagt så behöver du inte det. Det räcker med 22mm golvspånskiva på reglar 60cc och sedan armerat flytspackel minst ca 15 mm för att få tillräcklig böjstyvhet i bjälklaget. Det skadar såklart inte att limma gips, men det behövs inte för att uppnå en fullgod konstruktion. Lovar.

jon_h skrev:
Okej, fast som sagt så behöver du inte det. Det räcker med 22mm golvspånskiva på reglar 60cc och sedan armerat flytspackel minst ca 15 mm för att få tillräcklig böjstyvhet i bjälklaget. Det skadar såklart inte att limma gips, men det behövs inte för att uppnå en fullgod konstruktion. Lovar.
Ok, jag ska inte argumentera emot för mycket ;)
Hade fått för mig att reglerna var så....
Men eftersom jag tar bort 3 st 60x60 cm bitar så sover jag bättre med golvgips :)

Mattias Bjb skrev:
Ok, jag ska inte argumentera emot för mycket  ;)
Hade fått för mig att reglerna var så....
Men eftersom jag tar bort 3 st 60x60 cm bitar så sover jag bättre med golvgips  :)
Jo, det förstår jag i och för sig. Det blir ju en annan femma om du ska skarva. Men se absolut till att alla skarvar sker över regel.

Förresten, tänk på att du behöver byta golvbrunnen också om den inte är typgodkänd för rollat tätskikt (för du ska väl ha keramik på golvet?). Den är inte godkänd om den är från 80-talet.

jon_h skrev:
Jo, det förstår jag i och för sig. Det blir ju en annan femma om du ska skarva. Men se absolut till att alla skarvar sker över regel.

Förresten, tänk på att du behöver byta golvbrunnen också om den inte är typgodkänd för rollat tätskikt (för du ska väl ha keramik på golvet?). Den är inte godkänd om den är från 80-talet.
Japp. Ny Purus Oden ligger och väntar i förrådet. Bygger ram till den med kortlingar (120x45). Förstärker dessutom upp med skruvade 21x95 under golvet där spontar saknas.
* Jo det blir klinger på golvet.

Tack ändå för tipsen!  :)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.