Om du inte har bilat upp hela källargolvet och isolerat under betongen så kommer den fukten in den vägen även om du isolerat källarväggarna. Den fukten kommer även att stiga upp en bit i väggarna.

Du skall nog följa rådet att bara fuktspärra i duschen.

/A

Jag sätter fuktspärr i hela duschutrymmet och en rollerbredd där golv möter vägg runt om. Sen sätter jag även på mina gipsade innerväggar.

Golvet bilade jag upp och det är isolerat med cellplast ovanpå en grusbädd. Ingen byggplast dock. Konstruktionen ska ju vara kapilläröppen vad jag förstått.

Det enda PERs branschregler säger om källare är att man inte behöver ha fuktspärr där.

/fremag

Ja, jag rollar på fuktspärr direkt på putsen (som är putsad på betonghålsten, utvändigt dränerat med isodrän). Endast i duschen. Eftersom det blir mer vattenbegjutning från duschen än vad det nånsin kan bli utifrån så rekommenderas det att ha fuktspärr i duschen. För övriga väggar som det kan bli lite stänk på nån gång ibland räcker kaklet gott som skydd inifrån. Tack vare att det inte är fuktspärr så kan eventuell markfukt utifrån och underifrån komma ut. Utifrånkommande fukt i duschen får vandra förbi fuktspärren till de väggar som är utan fuktspärr. Blev lite krånglig beskrivning, hoppas du förstår. Denna lösning har jag blivit rekommenderad här på forumet och även av flera av varandra oberoende hantverkareplattsättare.

Mina gipsväggar är stålreglade och med "våtrumsgips" (impregnerat höghållfast gips). Våtrumsgipset är nog egentligen overkill tror jag. På gipset tänkte jag sätta fuktspärr på ena sidan som vetter mot toalett och handfat. Andra sidan blir mot en bastu så där får det vara utan fuktspärr. Min vägg blir inte ventilerad (tror jag, jag har ännu inte byggt bastun). Min gipsade vägg är installationsvägg för vägghängda toan och en del vattenkopplingar, så det blir en inspektionslucka. Jag har även flytspacklat 5-6 cm i botten av väggen och gjort ett spillrör så att eventuellt läckage kan rinna ut i bastun.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.